Lidl storsatsar i Järfälla: Slår upp portarna för butik 201 i anslutning till kedjans nya huvudkontor

Endast en vecka efter öppningen av butik nummer 200 i Sverige öppnar Lidl nu sin 201a butik, den här gången i expansiva Barkarbystaden. I direkt anslutning till butiken kommer den snabbväxande livsmedelskedjan dessutom slå upp portarna för sitt nya huvudkontor under 2021.

Den nya butiken på Enköpingsvägen 26B kompletterar den befintliga på Värmevägen och är byggd i enlighet med Lidls nya butikskoncept där miljö och hållbarhet står i fokus. Den har ljusa, luftiga lokaler och en försäljningsyta på cirka 1 400 kvadratmeter.

- Barkarbystaden är ett av Stockholms mest spännande områden just nu, och det känns otroligt roligt att vi inte bara öppnar en ny butik, utan snart också flyttar hela huvudkontoret hit. Jag ska inte sticka under stol med att det känns väldigt lyxigt att ha en egen Lidl-butik i anslutning till sin arbetsplats, det borde alla få, säger Jonas Strömvall, fastighetschef på Lidl.

I Barkarby pågår unika satsningar. Inom några år kommer såväl tunnelbana som bussar, pendeltåg, regionaltåg, E18 och Förbifart Stockholm skapa ett nav av kommunikationer som utvidgar och knyter samman Stockholmsregionen med Mälardalen.

- Vi är glada över att Lidl väljer att öppna både huvudkontor och konceptbutik här i Barkarbystaden. Dels ger butiken nya möjligheter till attraktiv handel och samtidigt skapar det nya attraktiva arbetsplatser i Järfälla. Sammantaget visar det på att den positiva utvecklingen i Barkarbystaden fortsätter, säger Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande.

Lidl fortsätter ta marknadsandelar i Sverige och växer idag snabbare än övriga branschen. Enligt årsredovisningen för 2019/20 växte Lidl tre gånger snabbare än övriga marknaden. Trots den snabba tillväxten lyckades livsmedelskedjan minska sitt totala klimatutsläpp med 4,6 procent under förra året.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

De delar på över 11 miljoner från Lidl Future Initiatives20.11.2020 14:05:07 CETPressmeddelande

Nu är pristagarna i årets upplaga av Lidl Future Initiatives – Hållbarhetsakuten utsedda. De vinnande projekten, som ska påskynda omställning till ett mer hållbart livsmedelssystem, korades tidigare idag vid en prisceremoni. Vinnarna belönas med stöd för att genomföra tester och piloter samt vidareutveckla sina idéer. Det totala stödet i år är 11 320 000 kronor, som Lidls kunder bidragit med genom en tidigare prishöjning på plastpåsar. Sammanlagt har Lidl Future Initiatives delat ut över 21 miljoner till olika hållbarhetsprojekt.