Lidl Sverige

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden

Dela
Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.

Bygget av det nya, 15 000 kvadratmeter stora, huvudkontoret inleddes under 2018 och står nu äntligen klart. Det nya kontoret har fått miljöcertifieringen Breeam Excellent och kommer initialt att rymma drygt 400 arbetsplatser. Det finns dock plats för 600 medarbetare vilket går i linje med Lidls ambitioner att fortsätta växa i Sverige. Mitt emot det nya huvudkontoret öppnades i slutet av 2020 en ny butik som kommer fungera som testmiljö för att utveckla Lidls butiker.

Tidigare idag klippte Sverigechefen Johan Augustsson bandet till det nya kontoret och hälsade medarbetarna välkomna.

- Vi är otroligt glada över att äntligen få börja arbeta på vårt nya huvudkontor, specialanpassat efter våra behov. Förra året öppnade vi vår 200e butik i Sverige och det här är ytterligare en viktig milstolpe för vår expansion och för att stärka vår position i Sverige. Vi ser fram emot att få samla hela vår centrala organisation i en och samma byggnad eftersom vi tidigare varit utspridda över flera platser och kontor. Nu längtar jag efter att vi framöver kommer ha möjlighet att ses på plats på det nya kontoret, säger Johan Augustsson, Sverigechef för Lidl.

Det nya kontoret är specifikt designat efter Lidls önskemål och behov. Taket är täckt av en gräsmatta där insekter och småfåglar trivs. I byggnadens mitt finns ett stort öppet atrium och runtom atriet finns skrivbordsarbetsplatser, ytor för möten, samarbete med mera.

- Jag är väldigt glad över att Lidl nu öppnar sitt huvudkontor i Järfälla. Det bidrar till attraktiva arbetsplatser i området samtidigt som det tydligt visar Barkarbystadens attraktionskraft för kontors- och handelsetableringar. Lidls koncept är dessutom ett välkommet tillskott till den hållbara stadsdel som vi nu bygger, säger Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.  

Det nya huvudkontoret har ritats av Archus och byggts av Serneke.

Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 207 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.

Matriket är bäst i test i stort test av julskinka 2025!28.11.2025 07:00:00 CET | Nyheter

Matriket "Färdigkokt julskinka med svål" har utsetts till vinnare och fått toppbetyget 5 av 5 i Recept.se:s stora test av julskinkor 2025. Skinkan, som beskrivs som "näst intill perfekt", delar förstaplatsen med Dalsjöfors. I samma test fick även vår Julskinka Premium från Matriket ett mycket bra betyg med 4 av 5. Vi är stolta över att kunna erbjuda julbordets mittpunkt av högsta kvalitet till våra kunder.

Lidl lanserar internationell julkampanj: uppmanar till värme och omtanke – varje dag3.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl inleder julen med en stor, internationell julkampanj som sträcker sig över samtliga 31 verksamhetsländer. Kampanjen utgör en strategisk fortsättning på Lidls övergripande varumärkeskampanj. Genom att koppla utbudet av prisvärda varor till ett bredare ansvar för människor och miljö, vill Lidl inspirera kunderna att låta julens budskap om generositet och omtanke även prägla resten av året.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye