Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.

Bygget av det nya, 15 000 kvadratmeter stora, huvudkontoret inleddes under 2018 och står nu äntligen klart. Det nya kontoret har fått miljöcertifieringen Breeam Excellent och kommer initialt att rymma drygt 400 arbetsplatser. Det finns dock plats för 600 medarbetare vilket går i linje med Lidls ambitioner att fortsätta växa i Sverige. Mitt emot det nya huvudkontoret öppnades i slutet av 2020 en ny butik som kommer fungera som testmiljö för att utveckla Lidls butiker.

Tidigare idag klippte Sverigechefen Johan Augustsson bandet till det nya kontoret och hälsade medarbetarna välkomna.

- Vi är otroligt glada över att äntligen få börja arbeta på vårt nya huvudkontor, specialanpassat efter våra behov. Förra året öppnade vi vår 200e butik i Sverige och det här är ytterligare en viktig milstolpe för vår expansion och för att stärka vår position i Sverige. Vi ser fram emot att få samla hela vår centrala organisation i en och samma byggnad eftersom vi tidigare varit utspridda över flera platser och kontor. Nu längtar jag efter att vi framöver kommer ha möjlighet att ses på plats på det nya kontoret, säger Johan Augustsson, Sverigechef för Lidl.

Det nya kontoret är specifikt designat efter Lidls önskemål och behov. Taket är täckt av en gräsmatta där insekter och småfåglar trivs. I byggnadens mitt finns ett stort öppet atrium och runtom atriet finns skrivbordsarbetsplatser, ytor för möten, samarbete med mera.

- Jag är väldigt glad över att Lidl nu öppnar sitt huvudkontor i Järfälla. Det bidrar till attraktiva arbetsplatser i området samtidigt som det tydligt visar Barkarbystadens attraktionskraft för kontors- och handelsetableringar. Lidls koncept är dessutom ett välkommet tillskott till den hållbara stadsdel som vi nu bygger, säger Emma Feldman (M), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Det nya huvudkontoret har ritats av Archus och byggts av Serneke.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Efter kundklubbs-succén: Lidl lanserar bonussystem29.4.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

I oktober förra året lanserade Lidl sin första kundklubb i Sverige vilket snabbt blev en succé. Genom appen Lidl Plus får kunderna tillgång till rabatter och kampanjpriser samtidigt som kvitton och kuponger samlas för en smidigare köpupplevelse. Nu, ett halvår senare, lanseras ett bonussystem för att ytterligare premiera trogna kunder. Med start den 1 maj får Lidls kunder återbäring i form av värdekuponger när de registrerar sina köp i Lidl Plus.

Storslam för Lidl – Visby-butik vinnare av ”Årets Bygge” och officiellt Sveriges första klimatneutrala byggnad18.3.2021 15:35:04 CET | Pressmeddelande

Vid tidningen Byggindustrins digitala gala under torsdagen kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Samtidigt tog Lidl, för just Visby-butiken, under veckan emot den allra första plaketten för det nya certifieringssystemet NollCO2 för klimatneutrala byggnader som utvecklats av Sweden Green Building Council (SGBC) tillsammans med Lidl.

Lidl och Skogsmulle tar upp kampen mot plast15.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Talgoxens sång är sorgsen och hararna slokar med öronen. Vad har hänt? Friluftsfrämjandet var en av fem pristagare i Lidl Future Initiatives inom ramen för Plastutmaningen 2019. Tack vare stödet från Lidl Sverige lanserades nyligen Skogsmulle och den ledsna fågeln, en barnbok om nedskräpning och uppmuntran att återvinna. Boken släpps nu i samtliga Lidls 203 butiker och finns tillgänglig från och med den 15 mars.