Lidl Sverige närmar sig 10 miljarder, bäst omsättningsutveckling i branschen

Lidl växer kraftigt i Sverige. Under verksamhetsåret 2017 växte livsmedelskedjan med 11,2 procent. Det går att jämföra med en omsättningsutveckling för hela dagligvaruhandeln (enligt SCB) på strax över 2 procent under kalenderåret 2017. Samtidigt ökade Lidl expansionstakten och öppnade tre nya butiker och tecknade 24 avtal för nya butikslägen. 2018 firar Lidl 15 år i Sverige och har idag 172 butiker.

Lidls nettoomsättning för verksamhetsåret 2017 (1 mars 2017 - 28 februari 2018) var 9 962 MSEK (8 959 MSEK). Resultatet 116 MSEK är en förbättring mot föregående års resultat på 32 MSEK.

- Vi är väldigt glada över att allt fler upptäcker Lidl och nu handlar oftare och mer i våra butiker. Våra fokuserade satsningar på hållbarhet och sortiment ger resultat. Medvetenheten ökar och kunderna inser att hos oss får de verkligen högsta kvalitet till bästa pris, säger Johannes Fieber, Lidls Sverigechef.

Lidl har som mål att ha 200 butiker i Sverige under 2020. Under verksamhetsåret 2017 öppnades tre nya butiker. Alla butiker byggs utifrån hög miljöstandard och de nya butikerna i Växjö, Södertälje och Kungsängen har certifierats med den högsta miljöcertifieringen för byggnader, BREEAM Outstanding. Butiken i Växjö utsågs 2017 till Världens grönaste nya handelsbyggnad

Expansionen fortsätter starkt under 2018 och sedan den 1 mars har Lidl tecknat ytterligare fem avtal om nya etableringar. Förutom nya avtal och ett antal nyöppningar byggs parallellt ett nytt lager i Örebro och ett nytt huvudkontor i Barkarby. Dessutom byggs lagret i Rosersberg utanför Stockholm ut.

- Vi fortsätter att utmana den svenska livsmedelsbranschen. Genom att etablera fler butiker, effektivisera vår logistik samt investera i kärnverksamheten istället för att maximera vinster, skapar vi förutsättningar för att kunna fortsätta hålla en hög takt i vår expansion. Som utmanare på den svenska marknaden är vi snabbfotade och lyhörda, avslutar Johannes Fieber.

Under 2017 blev Lidl den första livsmedelskedjan att klimatkompensera för hela sin svenska verksamhet. Arbetet med att minska klimatpåverkan genomsyrar hela företaget. Det ekologiska sortimentet utökas ständigt och försäljningen av ekologiska produkter ökade under 2017 med cirka 30 procent.

Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se
08-5555 7195

Lidl Sverige är det smarta förstahandsvalet för kunder vid inköp av dagligvaror. På Lidl erbjuder vi livsmedel av hög kvalitet till bästa pris, vilket är möjligt eftersom Lidl framförallt erbjuder egna varumärken. I Sverige har Lidl i dag ca 170 butiker och finns från Trelleborg i Söder till Skellefteå i Norr, vilket gör Lidl till Sveriges femte största livsmedelskedja. Sammanlagt har Lidl över 3 600 medarbetare i Sverige. Läs gärna mer på www.lidl.se.

HK Ledningsgrupp Johannes Fieber0381 WEB
324 Uppsala-Boländerna apr 19 2018 0814 web
Lidl Södertälje

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lidl först ut med endast KRAV-märkt råvara i charksortiment20.6.2018 13:57Pressmeddelande

Som första dagligvarukedja i Sverige presenterar Lidl nu en ny charkserie som enbart innehåller KRAV-märkt råvara. Etiketten ”KRAV-märkt råvara” visar att charkprodukterna är tillverkade av köttråvara från svenska grisar som fått beta, böka i jord och bada gyttjebad på sommaren. Den nya serien, Enebacken EKO, finns i butik från den 21 juni och består av färska köttbullar, wienerkorv, falukorv, kabanoss, chorizo och rökt skinka.