Lidl Sverige tilldelas Järfällas hållbarhetspris 2022
Varje år delar Järfälla kommun ut pris för att uppmärksamma positiva insatser inom miljö och social hållbarhet. Årets förstaplats inom kategorin miljö går till Lidl Sverige för deras arbete inom hållbarhetsfrågor och strävan efter att agera som branschledande exempel inom livsmedelsindustrin.
– Det här är ett erkännande för vårt långsiktiga arbete för en hållbar framtid. Lidl har sedan 2003 varit en utmanare att räkna med inom den svenska livsmedelsbranschen. Vi jobbar aktivt för att kunna erbjuda alla kunder möjligheten att handla mer sunt och hållbart. I april 2021 slog vi äntligen upp dörrarna till vårt nya huvudkontor i Barkarby. Vi är väldigt stolta över det och hoppas inspirera fler företag att sätta hållbarhetsarbetet högt upp på agendan, säger Carl Balcer, fastighetsdirektör på Lidl Sverige.
Bidragen som nomineras bedöms utifrån kriterierna: framåtsyftande och utvecklingsbart, nytänkande, spridningseffekter som inspirerar andra, samt engagemang och intresse.
Juryns motivering:
Lidl Sverige prisas för sitt ambitiösa hållbarhetsarbete. Huvudkontoret i Barkarby är miljöcertifierat och hållbarhetstänket genomsyrar hela kontoret där de bland annat har möbler av återvunnen plast, solceller och sedumtak.
Lidl deltar i kommunens projekt CERO Big 7 som syftar till att minska koldioxidutsläpp från arbetspendling. Medarbetarna uppmuntras till att resa mer hållbart och får utbildning inom energieffektivisering. De ställer tuffa krav på sina råvaror och hållbarhetsarbetet är en integrerad del i deras affärsmodell. Lidl:s engagemang för hållbarhetsarbete är ett gott exempel som kan inspirera andra företag.
Om priset
Järfälla kommun hållbarhetspris delas årligen ut till en person, grupp, förening eller företag som gjort en insats inom miljö och social hållbarhet inom kommunens geografiska område. Priset delas upp i två kategorier: pris för insatser inom miljöområdet och pris för insatser inom social hållbarhet.
Förutom äran får pristagaren även ett prisbelopp på en kvarts prisbasbelopp (12 075 kr år 2022) för att uppmuntra fortsatt hållbarhetsarbete.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige återkallar ägg frigående inomhus 15-pack, 12- pack och 6-pack25.7.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar ägg från frigående höns inomhus stämplat med: 2SE684-35 , 2SE684-36 på ägget och det är endast dessa produktkoder som berörs. Bäst före datum till och med 2024-08-13.
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärke Svea Lantkött12.7.2024 17:36:20 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärket Svea Lantkött. Efter rutinmässig analys av produkten har salmonella hittats i en begränsad batch.
Bäst butiksbakat bröd hos Lidl Sverige10.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är den bästa dagligvarukedjan när det gäller butiksbakat bröd. Det framgår av en nybakad undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom butiksbakat bröd.
Lidl Sverige bäst på frukt och grönt enligt Novus28.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är bäst på frukt och grönt. Det framgår av en färsk undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom frukt och grönt.
Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum