Lidl Sverige uppmuntrar till sundare kosthållning

Lidl Sverige har under många år arbetat målmedvetet för att göra sunt och hållbart till det självklara valet för konsumenterna. När nyckelhålsveckan nu drar igång erbjuds över hundra nyckelhålsmärkta produkter i Lidls butiker. Bland varumärkena med nyckelhålsmärkta produkter som erbjuds till kampanjpris återfinns exempelvis Frebaco, och Lidls egna varumärken Kvarnvingen och Freshona.
– Vi når dagligen hundratusentals kunder och genom vårt breda utbud av hållbarhetscertifierade varor möjliggör vi för våra kunder att göra medvetna val. På Lidl är hållbarhetsarbetet integrerat i allt vi gör och där är hållbara matvanor en viktig del i arbetet gentemot våra kunder. Det är viktigt för oss att upplysa om och underlätta för våra kunder kring en sund kosthållning. Nyckelhålsmärkningen synliggör på ett enkelt sätt vilka produkter som bidrar till sundare hälsoval, säger Caroline Kjerstadius, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Lidl Sverige arbetar aktivt för att bidra till en sundare kosthållning för sina kunder. 2019 definierade livsmedelskedjan ett antal nya hållbarhetsmål som syftar till att bidra till en mer hälsomedveten kost, med bland annat mål för att minska andelen salt, socker och mättat fett i Lidls egna märkesvaror. Reglerna för vilka produkter som får märkas med Nyckelhålet baseras på den senaste forskningen om vilken kost människor bör äta för att må bra och minska risken för kroniska sjukdomar.
– Hela livsmedelsbranschen har ett ansvar i att underlätta för konsumenter att göra mer medvetna val sett till både klimat, miljö och den egna hälsan. Med Nyckelhålsmärkningen på utvalda produkter vägleds kunderna till mer hälsosamma alternativ som bidrar till en sundare kosthållning. Att vi tillsammans med Svensk Dagligvaruhandeln och branschen gemensamt uppmärksammar märkningen under en vecka är ett sätt att tillsammans främja folkhälsan, säger Caroline Kjerstadius.
Nyckelhålsveckan uppmärksammas i butik från och med måndagen den 16 januari och pågår hela veckan i samtliga Lidl-butiker i Sverige.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder

Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Bäst i test: Grillost från Lidl hyllas av panelen29.5.2023 13:30:00 CEST | Pressmeddelande
I Svenska Dagbladets stora test av grillost utsågs Lidls egna Eridanous cypriotiska grillost till testvinnare med fem av sex i betyg. Även grillosten från Lidls eget varumärke Matriket topptestades och tilldelades en delad andraplacering. Vinnaren beskrevs som fantastisk och saftig med ”perfekt balans mellan smakerna”.
Lidls färdiga pizzadeg topptestas25.5.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter att skörda framgångar i oberoende smak- och kvalitetstester. I Nya Wermlands-Tidningens nya test av färdig pizzadeg hamnar Lidls egen i topp. Med omdömen som lätt att öppna och rulla ut, god smak, bra konsistens och fluffig med krispiga kanter tog Lidls pizzadeg hem en andraplacering med 4 av 5 betyg.
Lidl Sverige förlänger och utökar prissänkningarna till 270 varor – över 10% av sortimentet får sänkt och fryst pris24.5.2023 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige förlänger sitt initiativ att sänka och frysa priserna på en rad livsmedel till åtminstone sista juni. Dessutom adderas ytterligare livsmedel till listan inom ramen för prissänkningsinitiativet – från och med första juni sänks priset på ytterligare ett 50-tal populära varor som ofta återfinns på midsommarborden. Totalt omfattar listan med varor som fått sänkt och fryst pris nu över 270 varor sedan prisinitiativet lanserades i mars, vilket är mer än var tionde vara i hela sortimentet i Lidls butiker.
Lidl Sverige och Diggiloo firar 20 år genom huvudpartnerskap17.5.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige går in som huvudpartner till Diggiloo när båda firar 20 år. Den populära sommarturnén med folkkära artister samlar i år 150 000 besökare i 24 städer över hela Sverige från början av juli till slutet av augusti.
Lidls pyttipanna dominerar prispallen11.5.2023 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I Aftonbladets nyligen publicerade test av pyttipanna provsmakade panelen 16 olika pyttar innan de utsåg Culinea oxpytt och Culinea gästgivarpytt från Lidl till testets första- och andrapristagare. Vinnaren oxpytt beskrevs bland annat som ”en riktigt fotogenisk pytt”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum