Lidl Sverige utökar samarbetet med Sveriges Stadsmissioner

Samarbete har etablerats mellan ytterligare 13 av Lidls butiker och lokala Stadsmissionen i Skåne och Östergötland för att tillsammans fortsätta att bekämpa matfattigdomen och minska matsvinnet. Att minska matsvinnet är en prioriterad fråga för Lidl Sverige som arbetar för att minska matsvinnet i alla led i kedjan.

Sveriges Stadsmissioner och Lidl har sedan 2019 arbetat tillsammans då ett centralt samarbete inleddes med målet att även etablera samarbeten på lokal nivå.

-Det är fantastiskt att vi kan utöka vårt samarbete på lokal nivå. Det innebär att vi på Lidl har en möjlighet att arbeta lokalt, där både vi och våra kunder är, för att minska matsvinnet och matfattigdomen i Sverige, säger Caroline Kjerstadius, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.

I dagsläget har 122 Lidl butiker ett samarbete för att skänka mat varav 27 av dessa samarbetar med Stadsmissionen. Andra samarbetspartners är Allwin, Ätbart och Matakuten. Även Lidls tre lager har ett upparbetat samarbete med Sveriges Stadsmissioner.

-Vi är väldigt glada över det utökade samarbetet med Lidl. Att Lidl betalar en avgift för att vi omhändertar butikernas matöverskott bidrar till en hållbar finansiering av Stadsmissionens matcentraler. Därigenom kan fler människor i matfattigdom få näringsriktig mat, säger Anne Lunde Dinesen, samordnare på Sveriges Stadsmissioner.

Målet är att alla butiker ska ha ett donationssamarbete på plats senast 2025 och bidra till det övergripande målet att halvera Lidl Sveriges matsvinn i butik och lager.

-Då vi inom Lidl Sverige har ett högt uppsatt mål om halverat matsvinn till 2025 (basår 2017) ser vi nu positivt på det utökade samarbetet med Stadsmissionen och på så vis kunna ta vara på ännu fler måltider, säger Caroline Kjerstadius.

Följande av Lidl Sveriges butiker samarbetar i dagsläget med Sveriges Stadsmissioner:

Eskilshemplan, Eskilstuna Råbergstorp, Nyköping, Helsingborg, Landskrona, Löddeköpinge, Helsingborg, Helsingborg Söder, Helsingborg Råå Center, Bromölla, Hässleholm, Kristianstad (C4 Shopping), Boländerna, Gottsunda, Gränby, Bäckby, Erikslund, Gryta, Öster Mälarstrand, Rynninge, Rosta, Kumla, Linköping, Kockaretorpet, Norrköping Ektorpet, Norrköping Lindövägen, Kalmar Polhemsgatan.

Även Lidl Sveriges tre lager, Rosersberg, Halmstad och Örebro samarbetar med lokala Stadsmissioner.

Om Lidl:

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och har sedan dess utmanat marknaden. Idag har Lidl Sverige vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar över 5000 personer på Lidl Sverige. Huvudkontoret ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och Lidl har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro samt fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Om Sveriges Stadsmissioner:

Sveriges Stadsmissioner arbetar för människor som lever i utsatthet och utanförskap i Sverige. Medlemmar är den lokala Stadsmissionen, i Eskilstuna, Göteborg, Kalmar, Linköping, Skåne, Stockholm, Umeå, Uppsala, Västerås och Örebro. Stadsmissionerna arbetar för ett mänskligare samhälle genom social omsorg, arbetsintegration och utbildning. Målet är att främja delaktighet oavsett ekonomi och bakgrund och att förebygga utanförskap.

Lidl vann budgivning på årets första färskpotatis – skänker 100 000 till UNHCR och 40 kg potatis till Sveriges Stadsmissioner17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Årets första frilandsodlade färskpotatis är här. Enligt tradition anordnade Svensk Potatis en budgivning om den första skörden på Bjärehalvön i Skåne. Lidl tog hem vinsten med ett kilopris på 2 500 kronor. Nu donerar livsmedelskedjan 100 000 kronor till UNHCR och behövande i Ukraina. Färskpotatisen har skänkts till Sveriges Stadsmissioner.

En världsnyhet har tagit plats på hyllorna hos Lidl Sverige!16.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Många inom livsmedelssektorn arbetar för att öka andelen återvinningsbara förpackningar, men fram tills nu har det inte varit möjligt att använda återvunnen plast i livsmedelsförpackningar. Nu presenterar Lidl Sverige sitt banbrytande samarbete: en unik förpackning med återvunnen konsumentplast – som dessutom är godkänd för livsmedel. Först ut med den nya förpackningen är Lidls kanelbullar och kardemummabullar från Kvarnvingen som nu finns till försäljning hos Lidl Sverige.