Lidl Sverige utsedd till Top Employer för andra året i rad

Lidl Sverige har för andra året i rad utsetts till Top Employer av det oberoende institutet Top Employers Institute som varje år certifierar världens bästa arbetsgivare. Tillsammans med 24 andra Lidl-länder har Lidl även utsetts till ”Top Employer Europe”.

Top Employer Institute uppmärksammar varje år företag som sätter sina anställda i centrum och erbjuder den bästa arbetsmiljön. Institutet analyserar företag utifrån den information de tillhandahåller i HR Best Practices Questionnaire, inom områden som personalstrategi, arbetsmiljö, talangrekrytering, lärande, välbefinnande, och mångfald och inkludering.

- Med tanke på hur utmaningarna under pandemin påverkat företag runt hela världen har Lidl Sverige fortsatt visa att man hela tiden prioriterar sina medarbetare, säger David Plink, VD för Top Employers Institute.

Lidl tilldelas i år den prestigefyllda Top Employer-certifieringen i totalt 25 länder, däribland Sverige, och får även utmärkelsen Top Employer Europe.

- Vi är oerhört stolta över det arbete vi gör gemensamt för att vara en trygg och utvecklande arbetsgivare. Utmärkelsen från Top Employer är en bekräftelse på allt bra vi gör tillsammans. Lidls alla medarbetare är nyckeln till vår framgång. De är de som ser till att vi fortsätter utvecklas, och det är tack vare allt det fantastiska arbete som görs som bidrar till att vi ständigt växer. Med engagemang, kreativa lösningar, hårt arbete och glädje fortsätter vi att etablera Lidl som en attraktiv arbetsgivare att räkna med, säger Helena Erlingsjö, HR-direktör på Lidl Sverige.

Lidl Sverige har genom åren kontinuerligt sett över HR-strategin, bland annat bolagets introduktionskoncept, med målsättningen att nyanställda ska trivas, prestera och må bra. Detta för att ständigt arbeta för en attraktiv arbetsmiljö som för Lidl Sverige innebär att var och en av Lidls cirka 5 000 medarbetare utvecklas och har en bra balans mellan arbete och privatliv.

- Vi är väldigt glada att vårt HR-arbete uppmärksammas av ett oberoende organ som Top Employers Institute. Det är fint erkännande för vårt arbete, säger Helena Erlingsjö HR-direktör på Lidl Sverige.

Top Employers Institute är den globala institutionen för certifiering av enastående arbetsvillkor. Institutet grundades för 30 år sedan och har den här gången certifierat 1 857 företag i 123 länder på fem kontinenter.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl vann budgivning på årets första färskpotatis – skänker 100 000 till UNHCR och 40 kg potatis till Sveriges Stadsmissioner17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Årets första frilandsodlade färskpotatis är här. Enligt tradition anordnade Svensk Potatis en budgivning om den första skörden på Bjärehalvön i Skåne. Lidl tog hem vinsten med ett kilopris på 2 500 kronor. Nu donerar livsmedelskedjan 100 000 kronor till UNHCR och behövande i Ukraina. Färskpotatisen har skänkts till Sveriges Stadsmissioner.

En världsnyhet har tagit plats på hyllorna hos Lidl Sverige!16.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Många inom livsmedelssektorn arbetar för att öka andelen återvinningsbara förpackningar, men fram tills nu har det inte varit möjligt att använda återvunnen plast i livsmedelsförpackningar. Nu presenterar Lidl Sverige sitt banbrytande samarbete: en unik förpackning med återvunnen konsumentplast – som dessutom är godkänd för livsmedel. Först ut med den nya förpackningen är Lidls kanelbullar och kardemummabullar från Kvarnvingen som nu finns till försäljning hos Lidl Sverige.