Lidl Sverige utsedd till Top Employer

Det oberoende europeiska institutet Top Employer har utsett Lidl Sverige till ”Top Employer Sverige”. Dessutom har hela Lidl-koncernen utsetts till ”Top Employer Europe”. Certifieringen bygger på att företaget uppfyller en rad olika krav kopplade till arbetsgivarfrågor.

Det oberoende institutet "Top Employers", med säte i Amsterdam och Düsseldorf, certifierar varje år världens bästa arbetsgivare. Certifieringen bygger på ett omfattande material som de deltagande företagen lämnar in till institutet och bedömningen görs utifrån ett stort antal parametrar som till exempel strategi och ledarskap, arbetsmiljö, rekrytering och onboarding, karriär, kompetensutveckling, mångfald, hållbarhet, engagemang och förmåner.

- Vi har som mål att vara bland de mest attraktiva arbetsgivarna i landet. Med engagemang, kreativa lösningar, hårt arbete och glädje har vi fortsatt att etablera Lidl som en livsmedelsaktör att räkna med. Certifieringen bevisar att vi är en attraktiv arbetsgivare, det gör mig väldigt stolt, säger Helena Erlingsjö, HR-direktör på Lidl Sverige.

Utöver Lidl i Sverige är det Lidl i sjutton andra europeiska länder som certifierats av Top Employer. Det stora antalet certifierade Lidl-länder gör att koncernen i stort fått motta certifieringen ”Top Employer Europe”. Institutet utvärderar varje år arbetsförhållanden hos ett stort antal europeiska arbetsgivare. Top Employer-institutet grundades för 30 år sedan och har i år certifierat över 1 600 organisationer med 7 miljoner anställda i 120 länder och regioner.

Om Top Employer Institute
Genom Top Employers certifieringsprogram, valideras och certifieras företag som uppnår kraven inom ”People Practices” världen över. De områden som analyseras är bland annat strategi och ledarskap, arbetsmiljö, rekrytering och onboarding, karriär, kompetensutveckling, mångfald, hållbarhet, engagemang, förmåner, välmående och värderingar.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Mer svensk mat hos Lidl22.6.2021 11:01:02 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter sin storsatsning på ett utökat sortiment av svensk mat. Andelen mat från svenska leverantörer fortsätter att öka och tar ytterligare plats på Lidls hyllor. Det har gått ett drygt år sedan Lidl startade ett snabbspår för små, svenska matproducenter vilket lett till ett stort antal nya leverantörer. Nu har samarbete inletts med ytterligare tre producenter – Kling Glass, Östgötasvamp och Mjälloms Tunnbröd.

Lidl Sverige finansierar ökad kunskap om cirkulär återvinning av plast16.6.2021 09:43:29 CEST | Pressmeddelande

Som en del i en global plaststrategi - REset Plastic, arbetar Lidl på internationell nivå för att aktivt minska mängden plast i hela kedjan. Nu har KTH, genom finansiellt stöd från Lidl Future Initiatives ”Plastutmaningen”, gått i mål med projektet Kemisk återvinning för cirkulära strömmar av plastavfall. Ett projekt som stärker kunskapen om hur vi kan öka den cirkulära återvinningen av plast - kunskap som kommer att komma forskningen, livsmedelsbranschen och i slutändan även konsumenter till nytta framöver.