Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Butiken på Skarphällsgatan 3-5 i Visby blir Lidls 196e butik i Sverige och innebär att livsmedelskedjan nu närmar sig målet om 200 butiker i Sverige innan årets slut. Butiken är 1 300 kvm och har samma breda sortiment som övriga Lidl-butiker.

- Vi har längtat efter att öppna vår första butik på Gotland eftersom det funnits en stor efterfrågan och höga förväntningar bland både gotlänningar och tillresta. Därför är det roligt att äntligen få slå upp dörrarna till butiken som dessutom sätter en standard för framtidens hållbara butiksbyggnader. Vi fortsätter att vara pionjärer inom hållbart byggande. Vi är övertygade om att vår nya butik kommer inspirera och fungera som skola för hur alla aktörer på marknaden kan bygga mer hållbart och minska klimatpåverkan under butikens hela livslängd, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Lidl Sverige är pionjärer inom byggande av hållbara butiker, bland annat utsågs butiken i Växjö till världens grönaste handelsbyggnad för något år sedan. Dessutom har flera av företagets butiker fått miljöcertifieringen BREEAM Outstanding.

- Vi är fast beslutna att minska vår klimatpåverkan och vi genomlyser alla delar av vår verksamhet för att nå detta mål. Våra butiker står för en väsentlig del av vår klimatpåverkan, men genom att bygga hållbart bidrar vi till våra hållbarhetsmål, säger Thomas Brattlöw, Fastighetsdirektör Lidl Sverige.

Visbybutiken är byggd i trä, med träpaneler, träväggar, träbalkar och trätak. Den har utrustats med 780 kvm solceller på taket, som kommer förse butiken med förnyelsebar el. Dessutom har taket försetts med drygt 282 kvm gröna takytor, där det växer sedum, gräs och örter. På tomten finns två ekozoner och planteringsytor på cirka 1 450 kvm som bidrar till biologisk mångfald.

I juli 2019 togs det första spadtaget för den nya Lidl-butiken i Visby. Ett bygge som präglats av att minska klimatpåverkan under helas dess livslängd, från planering och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken ska under byggnadens hela livstid uppfylla kravet för netto noll utsläpp. Byggprojektet har krävt ett helhetstänkande genom hela processen där beställare, arkitekt och byggentreprenör har arbetat tätt. Med noggranna uträkningar och genomtänkta val av material, isolering, energisystem och mycket mer har man kunnat reducera miljöpåverkan. Certifieringen är framtagen av SGBC och är ett viktigt steg för att Sverige ska nå sina klimatmål, eftersom byggnader står för en stor del av våra utsläpp.

Fakta om Lidls nya butik:

Butiksyta:                                                                                  1 300 kvm
Total yta:                                                                                  2 200 kvm
Certifieringar:                                                                           NollCO2 enligt SGBC
                                                                                               BREEAM-SE Excellent
Arkitekter:                                                                                LINK
Byggentreprenör                                                                        Arriba Byggnads AB
Antal solceller                                                                            Knappt 480 (780 kvm)
Tak med sedum, gräs och örter                                                   282 kvm
Ekozoner                                                                                   2
Laddplatser för elbilar                                                                 2
Laddplatser för elcyklar                                                               4

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.