Lidl utökar samarbetet med lokala producenter
Lidl har sedan länge fokuserat på att ytterligare utöka sitt svenska sortiment, en satsning som fick extra fart under coronapandemins upptakt i våras då ett flertal matproducenter och bönder gick ut med ett nödrop. Genom en effektiv ansökningsprocess fick ett antal utvalda producenter avtal med Lidl på rekordkort tid. Fyra månader senare hade över en miljon produkter sålts, runt om i Lidls nära 200 butiker.
- Även om nödropet bidrog till att vi ökade takten har vi sedan lång tid arbetat för att utveckla vårt sortiment. Under de senaste åren har vi satsat på att bredda oss inom just svenska livsmedel med tanke på att många av våra kunder efterfrågar svensk mat. Vi har alltid ett stort fokus på att lyfta vårt växande sortiment eftersom vi vill säkerställa att konsumenterna känner till vårt breda utbud av svenska produkter, säger Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.
Utöver att plocka in nya produkter som säljs i Lidls nära 200 butiker satsar livsmedelskedjan också på att teckna avtal med lokala leverantörer kopplade till specifika butiksorter. När Lidls senaste butik, nummer 199, öppnade i Boden flyttade produkter från Norrmejerier in i butiken. Inför öppningen av världens första klimatneutrala butik, Lidl i Visby, gick livsmedelskedjan ut i media och uppmanade gotländska producenter att höra av sig för eventuella samarbeten.
- Vi tror att den lokala kopplingen är jätteviktig och vill tillsammans med våra kunder stötta närliggande bönder- och matproducenter. Av den anledningen försöker vi få till samarbeten med hyperlokala producenter för att kunna erbjuda våra kunder produkter från leverantörer de känner sig hemma med. Samtidigt är det roligt att vi kan vara med och bidra till leverantörernas tillväxt genom att vi tar ut dem i alla våra butiker. I Boden började mjölken sälja på en gång. Det är ett kvitto på att vi gjorde rätt och nu ska vi ta det vidare till andra norrlandsbutiker, säger Robert Stekovic, kommersiell direktör på Lidl.
Idag kommer mer än en tredjedel av varorna på Lidls hyllor från svenska leverantörer. En andel som ständigt ökar. Över 160 produkter är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige eller Svensk Fågel. Förra verksamhetsåret var 74 procent av det färska köttet som säljs under Lidls egna varumärken från Sverige. Det innebär att köttet kommer från djur som är födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius av varumärket Solevita- på grund av mögelgiftet patulin7.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius. Den drabbade smoothien innehåller aroniajuice där man i råvaran funnit patulin. Patulin är ett skadligt ämne (mykotoxin) som produceras av mögelsvampar som kan orsaka illamående, kräkningar och matsmältningsbesvär.
Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.
Lidls fiskpinnar fiskar hem toppbetyg i nytt test28.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sveriges MSC-märkta fiskpinnar av filé från det egna märket Ocean Sea kammar hem en andraplacering i ett nytt test av Råd & Rön. På en tredjeplats i samma test hamnar även Lidls MSC-märkta Ocean Sea fiskpinnar som med en kombination av bra betyg och billigast per pinne även får utmärkelsen "Bra köp".
Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum