Lidl utökar samarbetet med lokala producenter

Lidl fortsätter utveckla sitt svenska sortiment och satsar bland annat på samarbeten med lokala producenter och leverantörer. Inför öppningen av butik nummer 199 i Boden blev det klart att Norrmejerier kliver in på hyllorna i Sveriges nordligaste Lidl-butik.

Lidl har sedan länge fokuserat på att ytterligare utöka sitt svenska sortiment, en satsning som fick extra fart under coronapandemins upptakt i våras då ett flertal matproducenter och bönder gick ut med ett nödrop. Genom en effektiv ansökningsprocess fick ett antal utvalda producenter avtal med Lidl på rekordkort tid. Fyra månader senare hade över en miljon produkter sålts, runt om i Lidls nära 200 butiker.

- Även om nödropet bidrog till att vi ökade takten har vi sedan lång tid arbetat för att utveckla vårt sortiment. Under de senaste åren har vi satsat på att bredda oss inom just svenska livsmedel med tanke på att många av våra kunder efterfrågar svensk mat. Vi har alltid ett stort fokus på att lyfta vårt växande sortiment eftersom vi vill säkerställa att konsumenterna känner till vårt breda utbud av svenska produkter, säger Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.

Utöver att plocka in nya produkter som säljs i Lidls nära 200 butiker satsar livsmedelskedjan också på att teckna avtal med lokala leverantörer kopplade till specifika butiksorter. När Lidls senaste butik, nummer 199, öppnade i Boden flyttade produkter från Norrmejerier in i butiken. Inför öppningen av världens första klimatneutrala butik, Lidl i Visby, gick livsmedelskedjan ut i media och uppmanade gotländska producenter att höra av sig för eventuella samarbeten.

- Vi tror att den lokala kopplingen är jätteviktig och vill tillsammans med våra kunder stötta närliggande bönder- och matproducenter. Av den anledningen försöker vi få till samarbeten med hyperlokala producenter för att kunna erbjuda våra kunder produkter från leverantörer de känner sig hemma med. Samtidigt är det roligt att vi kan vara med och bidra till leverantörernas tillväxt genom att vi tar ut dem i alla våra butiker. I Boden började mjölken sälja på en gång. Det är ett kvitto på att vi gjorde rätt och nu ska vi ta det vidare till andra norrlandsbutiker, säger Robert Stekovic, kommersiell direktör på Lidl.

Idag kommer mer än en tredjedel av varorna på Lidls hyllor från svenska leverantörer. En andel som ständigt ökar. Över 160 produkter är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige eller Svensk Fågel. Förra verksamhetsåret var 74 procent av det färska köttet som säljs under Lidls egna varumärken från Sverige. Det innebär att köttet kommer från djur som är födda, uppfödda och slaktade i Sverige.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

De delar på över 11 miljoner från Lidl Future Initiatives20.11.2020 14:05:07 CETPressmeddelande

Nu är pristagarna i årets upplaga av Lidl Future Initiatives – Hållbarhetsakuten utsedda. De vinnande projekten, som ska påskynda omställning till ett mer hållbart livsmedelssystem, korades tidigare idag vid en prisceremoni. Vinnarna belönas med stöd för att genomföra tester och piloter samt vidareutveckla sina idéer. Det totala stödet i år är 11 320 000 kronor, som Lidls kunder bidragit med genom en tidigare prishöjning på plastpåsar. Sammanlagt har Lidl Future Initiatives delat ut över 21 miljoner till olika hållbarhetsprojekt.