Lidl Sverige

Lidl vinner Guldfisken 2023 som Årets vågbrytare

Dela
När MSC (Marine Stewardship Council) och ASC (Aquaculture Stewardship Council) delar ut pris till företag i Sverige som utmärker sig i sitt åtagande och engagemang för hållbar sjömat, är Lidl Sverige en av mottagarna av Guldfisken 2023.
Lidl vinner Guldfisken 2023 som Årets vågbrytare.
Lidl vinner Guldfisken 2023 som Årets vågbrytare.

För åttonde året i rad delar MSC och ASC ut pris för att uppmärksamma positiva initiativ kopplat till hållbar sjömat. Med sitt breda utbud av certifierad och MSC-märkt sill, tilldelas Lidl Sverige Guldfisken 2023 som Årets vågbrytare med motiveringen:

"De konsumenter som vill ha certifierad sill 
har i dagsläget inte många företag att vända sig till.
Vi vill lyfta fram de som inte gör som andra.
Utan sin egen väg vandra.
Lidl bryter vågen och säljer MSC-märkt sill inlagd i dill.” 

För Lidl är MSC och ASC viktiga verktyg för att säkerställa ett brett och ansvarsfullt sortiment av fisk och skaldjur där kunden kan känna sig trygg i sitt val av sjömat. Livsmedelskedjan strävar efter att hela sortimentet av fisk och skaldjur ska vara MSC- eller ASC-certifierat.

– På Lidl vill vi göra det enkelt för kunden att handla bra mat till en rimlig peng. Vårt mål är att ha ett ansvarsfullt och etiskt sortiment av fisk och skaldjur till ett attraktivt pris utan att tumma på kvaliteten. Att vi vinner Guldfisken som Årets vågbrytare är därför ett kvitto på att vi levererar på vår affärsidé att erbjuda högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Hållbarhetspriset Guldfisken delades ut under Sjömatsdagen den 3 maj i Stockholm som arrangeras av MSC och ASC. Juryns beslut baseras på interna fakta från MSC samt från MSC:s rapport "Marknadsöversikt för Sverige 2022". 

OM MSC 

MSC är en internationell icke-vinstdrivande organisation. MSC är det enda globala certifieringsprogrammet för vildfångad fisk som uppfyller kraven på bästa praxis både av FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation (FAO Home | Food and Agriculture Organization of the United Nations (fao.org), Global Sustainable Seafood Initiative (GSSI) och ISEAL (ISEAL supports ambitious sustainability systems and their partners to tackle the world’s most pressing challenges. | ISEAL Alliance) den internationella organisationen för hållbarhetscertifieringar. När ett fiske uppfyller MSC:s standard för hållbart fiske kan fångsten säljas som MSC-märkt. Certifieringen är öppen för alla yrkesfisken som fångar fisk och skaldjur från hav- eller sötvatten. Idag är fler än 400 fiskerier i över 35 länder MSC-certifierade.  

OM ASC

Aquaculture Stewardship Council (ASC) är ett internationellt certifieringsprogram som arbetar för en mer ansvarsfull odling av fisk och skaldjur. Genom att arbeta tillsammans med flera olika intressenter, exempelvis fisk- och skaldjursodlare, grossister, detaljhandeln, restauranger, miljöorganisationer och forskare, bidrar ASC till att främja ett mer långsiktigt hållbart och socialt ansvarstagande vattenbruk. Endast sjömat som kommer från ASC-certifierade odlingar får bära det gröna ASC-märket. ASC-loggan garanterar full spårbarhet genom hela värdekedjan. Genom att välja ASC-certifierad sjömat så bidrar man aktivt till en bättre värld – både för människa och miljö.

Nyckelord

Kontakter

Vid övriga frågor (kundtjänst)

http://www.lidl.se

Tel:020-190 80 70

Bilder

Lidl vinner Guldfisken 2023 som Årets vågbrytare.
Lidl vinner Guldfisken 2023 som Årets vågbrytare.
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye