Lidls butik på Gotland blir världens första klimatneutrala livsmedelsbutik

I måndags gjordes ett historiskt handslag när Swedish Green Building Council, SGBC, lämnade över ett certifikat till Lidl som innebär att den nya butiken på Gotland blir världens första klimatneutrala livsmedelsbutik enligt NollC02-certifieringen. Gotlands första Lidl-butik beräknas ska stå klar i juli 2020 och därmed tar Lidl tar ytterligare steg i att minska sin totala klimatpåverkan.

Historiskt handslag för världens första klimatneutrala livsmedelsbutik enligt SGBC:s NollCO2-certifiering. SGBC:s Vd Lotta Werner Flyborg och Lidls Sverigechef Johan Augustsson.

Nu står det klart att Lidl blir först att klara branschens tuffaste hållbarhetscertifiering – NollCO2. Butiken i Visby har uppfyllt certifieringskraven om netto nollutsläpp under hela byggnadens livstid, från materialtillverkning till demontering. Detta befästes i måndags då SGBC överlämnade certifikatet med ett historiskt handslag.

– Det var inte längesedan som klimatneutrala matbutiker kändes som en avlägsen framtidsvision och som något för experimentella forskningsprojekt. Certifikatet är beviset på att det faktiskt är möjligt och Lidl har nu nått en mycket viktigt milstolpe för framtidens hållbara livsmedelsbutiker. Vi är pionjärer inom hållbart byggande och vår förhoppning är att detta leder till att fler bygger hållbart och därmed bidrar till ökat behov av klimatneutrala material, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Lidl Sverige har länge haft ambitionen att öppna en butik på Gotland, och i augusti 2017 beslutades att kedjan skulle etablera den efterlängtade butiken på Skarphäll i Visby. Butiken, som får en försäljningsyta på 1 300 kvadratmeter, blir förutom världens första klimatneutrala butik enligt SBGC:s certifiering NollCO2, också Gotlands allra första Lidl-butik.

NollCO2-certifieringen är framtagen som ett viktigt steg för att Sverige ska nå sina klimatmål och är bland de tuffaste i världen. Lidl har under många år arbetat för att begränsa klimatpåverkan i sin verksamhet och har bland annat mottagit högsta betyg Outstanding för tre av sina butiker enligt den världsledande miljöcertifieringen BREEAM. Målsättningen är att samtliga nya Lidl-butiker ska miljöcertifieras samt att livsmedelskedjan ska bidra till branschens klimatomställning.

– Även byggnader står för en del av våra totala utsläpp av växthusgaser, och om vi ska bromsa klimatförändringarna måste hela samhällsbyggnadssektorn lägga i en högre växel. Genom att ta fram en certifiering för byggnader med netto-noll klimatpåverkan hoppas vi kunna bidra till detta. Stor eloge till Lidl som är först ut med att bygga klimatneutralt - nu ser vi fram emot att se fler branschledande företag vill vara med och visa vägen, säger Lotta Werner Flyborg, Vd på Sweden Green Building Council.

Lidl är idag den enda livsmedelskedjan som klimatkompenserar för sin verksamhet i Sverige. De senaste åren har Lidl också minskat sitt koldioxidutsläpp, detta trots en mycket hög expansionstakt med nio nya butiker bara under verksamhetsåret 2018.

Thomas Brattlöw, Mattias Tas och Johan Augustsson
Lotta Werner Flyborg, Vd SGBC och Johan Augustsson, Sverigechef Lidl
Butiken växer fram på Skarphäll, Visby (september 2019)
Lidl, Skarphäll (september 2019) Fotograf: Gunnar Britse
Världens första klimatneutrala livsmedelsbutik enligt NollCO2-certifieringen

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Rekordmånga ansökningar till Hållbarhetsakuten - nu har åtta finalister utsetts23.10.2020 09:55:44 CESTPressmeddelande

Rekordmånga projekt har sökt stöd från Lidl Future Initiatives och årets tema Hållbarhetsakuten. Av hela 122 ansökningar har nu finalister rekommenderats av en panel med ledande experter och åtta projekt har valts ut. Ett eller fler av projekten kommer att få ta del av de 11 miljoner kronor som Lidls kunder bidragit med genom en tidigare prishöjning på plastpåsar.

Nu kommer efterlängtade Lidl Plus16.10.2020 07:55:00 CESTPressmeddelande

Nu är väntan över för Lidls kunder, Lidl Sveriges kundklubb – Lidl Plus är här. Den nya appen, som bland annat ger digitala kuponger och erbjudanden, kan användas av alla som handlar på Lidl. Den kräver varken en krånglig registrering eller att man är stammis. Det räcker att kunden laddar ner appen i sin smartphone och registrerar sig med mobilnummer och e-postadress för att direkt ta del av alla fördelar.

Lidl har dubblerat takten i arbetet för minskat matsvinn29.9.2020 14:32:28 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige har under verksamhetsårets första sex månader tagit vara på 85 procent mer mat varje månad jämfört med snittet föregående år. Hittills i år har 868 ton mat räddats genom riktade åtgärder i butik och matdonationer, vilket är nästan lika mycket som under hela föregående verksamhetsår. Lidl tar därmed ytterligare steg mot att uppnå målet om att halvera matsvinnet till 2025 och fortsätter redovisa matsvinnet öppet i såväl antal ton som procentandel av försäljningen.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.