Lindkvist och Larsen på världscuppallen – Alexandersson åtta

Linda Lindkvist och Lisa Larsen gjorde vad de kunde för att utmana EM-suveräna Daisy Kudre Schnyder. På medeldistansen vid världscupen i skidorientering i norska Beitostölen så räckte dock orken inte riktigt för att knäcka estniskan. Tove Alexandersson slutade åtta i comebacken.
Linda Lindkvist, Doris Kudre Schnyder och Lisa Larsen på världscuppallen. Foto: Johan Trygg.

Damtävlingen blev som väntat en kamp mellan suveräna Daisy Kudre Schnyder och ett gäng svenska damer. Kudre Schnyder tog kommandot tidigt i loppet och den som utmanade bäst var Linda Lindkvist, tillbaka efter förkylningen som stoppade henne från EM.

– Jag har slitit lite med luftrören efter förkylningen men det var jättekul att vara tillbaka och en rolig bana, säger Linda Lindkvist och fortsätter:

– Det känns som jag tagit rätt vägval och gjort ett lopp som var ganska lugnt och metodiskt. Men det var lite för långsamt idag. Jag är dock nöjd med vad gjorde även om jag kanske inte riktigt var på tårna idag.

Lindkvist tappade tid på Kudre Schnyder tidigt i loppet och sedan höll sig marginalen på runt 30 sekunder och i mål skiljde det 29 sekunder. Trean Lisa Larsen var 53 sekunder efter i mål.
– Det var ett bra lopp men jag hade en liten miss i början där jag tappade skidan och fastnade i lössnön upp till magen. Då blev jag lite stressad men jag kom in i det igen, säger Larsen.

– Jag tog en del vägval runt och några var väl bra några andra mindre bra. En liten miss var dock att vi inte hade någon dricka vid varvningen. Jag var väldigt trött där, kanske för att vi haft matförgiftningen. Jag så stjärnor redan där och hade lite svårt att hålla farten på slutet, berättar Larsen vidare.

Den svenska daminsatsen var riktigt bra med Frida Sandberg som fyra, Evelina Wickbom på sjätte plats och comebackande Tove Alexandersson som åtta, 3.01 efter vinnaren. Senast Tove Alexandersson tävlade på världscupnivå i skidorientering var 2019.

– Jag gjorde en miss tidigt, till sjuan. Sedan gick det bra och det var roligt även om jag gillar en bana med mer kupering bättre, säger Alexandersson.

Elin Schagerström var i mål som tolva och sexa av svenskorna. Hon var inte nöjd med loppet och känslan i kroppen men kunde sedan glädja sig åt att det blev en bronsmedalj då loppet räknas som U23-VM.

I herrloppet räckte inte de svenska herrarna till för att nå upp till pallen den här dagen. I stort sett alla kände sviter från magsjukan på EM. Bäst gick det för Europamästaren på sprint, Jonatan Ståhl, som slutade åtta, 2.51 bakom suveräna vinnaren Jörgen Baklid, Norge.

– Det kändes inte bra i kroppen men orientering gick hyfsat bra. Jag var först på några vägval, då blir man lite osäker, säger Ståhl som nu laddar om till lördagen sprint där han hoppas på en mer framskjuten placering.

Resultat världscupen skidorientering, Beitostölen Norge

Damer medeldistans, 8360 m:
1. Daisy Kudre Schnyder, Estland 39:59
2. Linda Lindkvist, Sverige +00:29
3. Lisa Larsen, Sverige +00:53

Övriga svenska placeringar:
4. Frida Sandberg +01:11
6. Evelina Wickbom +02:02
8. Tove Alexandersson +03:01
12. Elin Schagerström +03:49
21. Isabel Salén +06:31
Elsa Hermansson, DNS

Herrar medeldistans, 9850 m:
1. Jörgen Baklid, Norge 40:51
2. Aapo Viippola, Finland +01:08
3. Niklas Ekström, Finland +01:55

Svenska placeringar:
8. Jonatan Ståhl +02:51
11. Linus Rapp +03:24
16. Edvin Nordström +04:30
18. Isak Lundholm +04:45
21. Gustav Jonsson +05:50
31. Albin Gezelius +07:33
47. Simon Eriksson +12:47
Truls Lindholm, DNS

Komplett resultat hos IOF

Linda Lindkvist spurtar mot andra plats på världscupen i Norge. Foto: Johan Trygg.

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.