Lingvalls och Lindebrinks Entreprenad är Sveriges bästa korplag i innebandy

I värmländska Kil avgjordes i helgen finalerna i Sweden Floorball Cup, Korpens eget SM i korpinnebandy. Lag från nio kvalorter gjorde upp om titeln som Sveriges bästa korplag i innebandy och efter en jämn och välspelad turnering står Lindebrinks Entreprenad från Nyköping och Lingvalls från Gävle som segrare i herr- respektive damklassen
Lingvalls - Vinnare Sweden Floorball Cup

Att vinna en riktigt åtråvärd titel i innebandy är inget som bara eliten kan göra. Korpen har sedan 1994 anordnat Sweden Floorball Cup i innebandy, ett inofficiellt SM i korpinnebandy. Många lag har genom åren försökt ta sig vidare till finalen från några av kvalorterna runtom i landet. Detta år var 150 lag anmälda till de lokala kvalspelen men endast 22 herrlag och 6 damlag tog sig vidare till finalen som den gångna helgen spelades i värmländska Kil. Väl där visade sig Lingvalls och Lindebrinks Entreprenad vara bäst.

Herrklassen spelades i fem grupper och bjöd på innebandy av väldigt hög klass i många matcher. I finalen stod till slut Lindebrinks Entreprenad och Mejeritransport. Lindebrinks, som vann kvalet i Linköping, började lite skakigt med ett kryss i första matchen men växte sedan succesivt in i turneringen och prickade toppformen lagom till slutspelet. Mejeritransport däremot, de fortsatte segertåget från Karlstads kval och hade full gas från start och vann övertygande i de flesta matcher fram mot finalen. Väl i finalen var det lite som att bränslet tagit slut för Mejeritransport som tog sig till finalen utan en poängförlust. Linebrinks Entreprenad tog tag i taktpinnen och gjorde snabbt två mål och såg då ut att gå mot en säker seger. Mot slutet av andra perioden backade dock Nyköpingslaget hem och försökte försvara ledningen, det högg Mejeritransport på direkt och reducerade med en minut kvar av matchen till 1-2. Närmade än så kom de dock inte och Lindebrinks Entreprenad kunde vid slutsignalen sammstämmigt sjunga SM-Guld.

- Vi har haft en grym helg här och kan nu ta med oss bucklan hem till Nyköping. Det är det perfekta slutet sammanfattar Lindebrinks lagkapten Pontus Nordlund.

Damklassen spelades mellan sex lag uppdelat på två grupper. Många jämna matcher spelades men två lag stack ut redan i gruppspelet och det var gävletjejerna i Lingvalls, som vann kvalet i Stockholm under hösten, och hemmalaget BKI Sunnanå dam, som säkrade finalplatsen genom att vinna Kils kval. Därför var det naturligt att de två lagen till slut även möttes i finalen. Finalen började jämnt och BKI tog ledningen två gånger i första perioden. Lingvalls var dock snabba med att kvittera både gångerna. I den andra perioden lyfter Lingvalls spel en nivå till och när slutsignalen ljuder har laget gått ifrån och vinner mycket välförtjänt matchen med 4-2. Matchens profil var Lingvalls Emelie Wassberg som gjorde två mål. Hon var både glad och stolt över att laget plockade fram sitt bästa spel i finalen
- Vi började lite nervöst i gruppspelet men de flesta matcher har ändå känts rätt bra och vi har varit väldigt bra. Den sista perioden i turneringen var vår bästa i turneringen. Vi hade gett oss den på att vinna, för några år sedan förlorade vi i finalen så det känns underbart att få fira ikväll och imorgon ta med oss bucklan tillbaka till Gävle, säger Emelie.

Ansvarig hos arrangören Korpen Kil, Jonas Snäll, sa innan finalhelgen att den lilla men innebandytokiga föreningen var helt inställda på att göra ett arrangemang i världsklass. Efter att finalmatchen spelats stod Jonas stolt och kände att de lyckats med just det.

- Allt har flutit på, lagen har varit sådär korpigt underbara att ha att göra med, alla funtkionärer har slitit för att få till ett så bra arrangemang som möjligt och domarna har hållit en bra nivå på planen. Att det sedan även varit riktigt högkvalitativ innebandy på planen är nästan en bisak i sammanhanget. Det har på alla sätt varit världsklass idag och jag är riktigt stolt, säger Jonas.

Det är andra året i rad som Korpen Kil arrangerar finalen och till detta år stod den nya arenan, ECG, klar för att ta emot Sveriges bästa korplag i innebandy. Jonas tyckte att det höjde arrangemanget ett snäpp från förra året.

- Det är helt grymt att Kils kommun satsar på idrotten och bygger en såhär fin anläggning som ECG. Med tre hallar i närheten av varandra blir vi en optimal ort för arrangemang av den här sorten och Korpen Kil kommer fortsätta ta plats, sända live och skapa en riktigt bra produkt av korpinnebandyn, avslutar Jonas.

Bilder och filmer från helgen
Kilskorpens facebooksida

Sweden Floorball Cups facebooksida

Kilskorpens youtubesida

Resultat från helgen
Kilskorpen.se

Luleå, Nyköping, Stockholm, Mark, Sundsvall Uppsala, Karlstad, Kil, Linköping, Örebro, Borlänge

Kil 24-25 januari 2020.

Korpen har arrangerat Sweden Floorball Cup sedan 1994 (då med namnet Jolly Cup). Under åren har turneringen växt stadigt och är i dag ett viktigt komplement till Korpens ordinarie seriespel i innebandy. Säsongen 2019/2020 arrangeras kval på nio orter i landet med stor riksfinal i värmländska Kil 24-25 januari 2020.

Kontaktperson Korpen Kil
Jonas Snäll