Linje 60 blir elektrisk

Tystare och renare fordon kommer snart att rulla mellan Masthugget och Redbergsplatsen. Foto: Eddie Löthman

Västtrafik fortsätter sin satsning på elbussar i kollektivtrafiken och elektrifierar nu hela linje 60 i Göteborg tillsammans med GS Buss, Göteborgs Spårvägars dotterbolag. Från och med oktober 2019 kommer 30 stycken helelektriska bussar att sättas in på linjen.

Tystare och renare fordon kommer snart att rulla mellan Masthugget och Redbergsplatsen. Mellan 2013 och 2014 testade Västtrafik att köra med laddhybridbussar på linje 60 i Göteborg. Resultatet var positivt. Nu tecknas ett tilläggsavtal med Göteborgs Spårvägar om att införa totalt 30 stycken helelektriska bussar på linje 60.

– Inom ramen för vårt avtal med Västtrafik tar vi steget att elektrifiera hela trafiken på linje 60 med elbussar under hösten 2019. Det betyder att vi ersätter vår flotta av normalbussar inom gällande avtal genom att beställa ytterligare 20 elbussar utöver de 10 bussar som redan avtalats med Västtrafik, säger Dan Paulström, affärsområdeschef för Buss på Göteborgs Spårvägar.

Stora miljövinster
Det finns många fördelar med elbussar, inte minst i stadstrafiken. Linje 60 kör genom tätbebyggda och kuperade områden med smala gator. Västtrafik har fått in synpunkter om buller utmed linjen, något som nu kan åtgärdas.

– Elektrifiering av stadstrafik ligger helt i linje med det förslag till miljö- och klimatstrategi som Västra Götalandsregionen har tagit fram. Det här är en mycket viktig satsning för att vi ska kunna nå målen om ett fördubblat resande samtidigt som vi ska minska utsläppen i kollektivtrafiken, säger Lars Holmin (M), ordförande i Västtrafiks styrelse. Elbussar på linje 60 är en mycket positiv satsning för kunder, förare och för de som bor och befinner sig utefter linjen. De minskar problem med dålig luftkvalitet och är tystare, bullernivåerna minskar rejält med elbussar.

Mer elbuss framöver
Västtrafik har fått i uppdrag av sin ägare, Västra Götalandsregionen, att påbörja en övergång till elbussar. Just nu pågår arbetet med elektrifiering av bussar i Lidköping, Borås och Uddevalla. I Göteborg rullar redan elbussar på linje 55 och linje 16 och möjligheten att göra om hållplatsen Eketrägatan till ett elladdningsnav utreds.

Fakta om elbussar på linje 60:

• Stombusslinje som körs av GS Buss.
  • Linjesträckningen är 8,5 km lång och avgår var fjärde minut i rusningstrafik.
  • Fordonen kommer att laddas i depå samt snabbladdas på linjens ändhållplatser i Masthugget och vid Redbergsplatsen.
  • Sätts in på linjen i oktober 2019.

Lars Holmin (M), styrelseordförande, 0705-62 62 79
Dan Paulström, affärsområdeschef för Buss på Göteborgs Spårvägar, 031-732 15 59
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99, press@vasttrafik.se

Vi svarar på dina frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.
Mejla eller ring oss så hjälper vi dig.

Tel:0771-41 43 99press@vasttrafik.se

Lars Holmin, styrelseordförande Västtrafik

541 23 Skövde

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.