Linköping får ny yrkesutbildning som ska bidra till att Sverige når energi- och klimatmålen

Coronakrisen prövar den svenska ekonomin och arbetsmarknaden hårt. Samtidigt är det mindre än tio år kvar till att många av Sveriges ambitiösa energi- och klimatmål ska uppnås, bland annat genom förnyelse och ombyggnad av Sveriges befintliga elnät. För att möta den stora efterfrågan på uppdaterad kompetens inom energiproduktion- och effektivisering av elnäten har Lernia startat en ny YH-utbildning i Linköping.

2030 ska energianvändningen i Sverige vara 50 procent effektivare jämfört med 2005 och 2040 ska elproduktionen vara 100 procent förnybar. Om målen ska nås måste tempot i omställningen påskyndas och för det krävs fler tekniker och ingenjörer med rätt kompetens. Med start i höst erbjuder Lernia en helt ny yrkesutbildning i Linköping – Elkraftsingenjör. Utbildningen är CSN-berättigande och bedrivs på heltid i två år.

- Coronapandemin är en av de största utmaningarna i modern tid. När vi tagit oss igenom den måste vi se till att vi inte tappar fart i arbetet med att hantera klimatkrisen. Den hållbara omställningen inom energiproduktion och användning är helt nödvändig om vi ska nå energi- och klimatmålen – men det kräver att fler personer får rätt kompetens. Det bidrar vi till med vår utbildning i Linköping, säger Elin Franzén-Högström, Utbildningsledare på Lernia.

Förutom att det saknas kunskap om hållbar energi i branschen finns ytterligare en utmaning. Energibranschen förväntas ha stora pensionsavgångar de närmaste åren och risken är stor att värdefull kompetens försvinner. Detta gör det ännu mer fördelaktigt att utbilda sig till elkraftsingenjör då man säkert kan säga att arbetstillfällen kommer att finnas även på längre sikt.

Att arbeta som elkraftingenjör eller elkrafttekniker ger dig möjlighet att vara med i förnyelsen och ombyggnaden av Sveriges befintliga elnät. Du arbetar med planering och styrning av processer och projekt i landets elnät och elkraftsanläggningar hos nät-, industri- eller konsultbolag, beroende på vad du är intresserad av.

Utbildningen startade i augusti men tar in nya studenter fram till den 12 oktober.

Lernia levererar ledande kompetenslösningar för framtidens industri. Vi har utvecklat individers kompetens efter arbetsmarknadens behov i 100 år och bemannat den svenska industrin i 20 år. Lernia omsatte 2,7 miljarder 2019 och finns över hela landet. 2019 hade vi 4 876 medarbetare. Vi utbildade 15 000 personer och förmedlade 10 000 bemanningskonsulter. Lernia är auktoriserat som bemannings-, utbildnings-, rekryterings- och omställningsföretag av respektive branschorganisation.

Ny satsning ska hjälpa Lidköpings arbetssökande till jobb14.9.2020 10:37:29 CESTPressmeddelande

Med ett tuffare läge på arbetsmarknaden har behovet av arbetsmarknadsåtgärder aldrig varit större. En del i Arbetsförmedlingens reformering är att utvalda privata aktörer ska ta ett större ansvar för detta. Utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia är en av de utvalda aktörerna och utökar nu sin verksamhet i Lidköping med den nya satsningen ”Rusta och matcha” som ska stötta arbetssökande och matcha dem med företag där jobben finns.

Lernias delårsrapport januari–juni 2020: Positivt resultat för utbildningsverksamheten men minskade intäkter för bemanningsverksamheten till följd av covid-1915.7.2020 11:43:03 CESTPressmeddelande

Lernias intäkter för andra kvartalet minskade med 41 procent till 405 (687) mkr och för delårsperioden minskade intäkterna med 32 procent till 958 (1 405) mkr. Det förklaras av en kombination av lägre intäkter i bemanningsverksamheten och lägre deltagarvolymer i utbildningsverksamheten.

Piteå får tre nya yrkesutbildningar som ska bidra till att Sverige når energi- och klimatmålen6.7.2020 13:22:55 CESTPressmeddelande

Coronakrisen prövar den svenska ekonomin och arbetsmarknaden hårt. Samtidigt är det mindre än tio år kvar till att många av Sveriges ambitiösa energi- och klimatmål ska ha uppnåtts. För att möta den stora efterfrågan på kompetens inom hållbar energiproduktion- och effektivisering och påskynda den hållbara omställningen lanserar Lernia tre korta och kostnadsfria YH-utbildningar i Piteå, med start hösten 2020.

Lernias nya IT-utbildningar ska kompetensutveckla permitterad personal för framtiden6.7.2020 13:08:53 CESTPressmeddelande

Det råder brist på IT-kompetens i Sverige och den digitala utvecklingen ställer nya krav på framtidens kompetensbehov. Samtidigt befinner sig arbetsmarknaden i ett tufft läge. En kris betyder ovisshet och osäkerhet kring anställningar, men kan också innebära en möjlighet att säkra framtida digital kompetens. Därför lanserar utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia två korta och kostnadsfria YH-utbildningar inom IT, ett upplägg som till exempel passar för permitterad personal som vill kompetensutveckla sig.