Linköping inför nytt skyltsystem för avfallssortering

Nu får återvinningscentralerna Malmen, Gärstad och Ullstämma i Linköping nya skyltar som med enkelt bildspråk och symboler ska underlätta sorteringen och inlämningen. Målet är att öka materialåtervinningen i Linköping, och på sikt den cirkulära ekonomin.

Skyltsystem på Gärstad. Pressbild: Tekniska verken i Linköping

Det nya skyltsystemet ska göra det lätt för alla att sortera rätt. Skyltarna är uppdelade i 12 färgkategorier som vardera har flera ikoner och namn kopplade till sig. Exempelvis är plast- och gummikategorin lila och innefattar flera olika grupper för materialåtervinning.

Samma system för hela Norden
Sorteringsguiden med enhetliga färger, symboler och namn för avfallssortering, är utvecklad för gemensam användning i hela Norden och under de senaste två åren har fler och fler kommuner anslutit. Även producenter och exportörer använder samma märkning på förpackningar.

- Igenkänningen gör att sorteringen blir tydligare och mer naturlig. Symbolerna är tillgängliga och användbara. Och nu i början har vi naturligtvis förstärkt med fler medarbetare som kan guida och visa våra besökare som kan ha frågor eller funderingar, säger Kjell Österskog, chef för Linköpings återvinningscentraler.

Kretslopp i fokus när ”Brännbart” försvinner
Benämningen på den mest använda avfallsgruppen, ”Brännbart avfall” eller “Till förbränning”, har tagits bort i det nya systemet. Den har i stället ersatts av ”Energiåtervinning”. Idag slängs, enligt Tekniska verkens plockanalyser, alldeles för mycket återvinningsbart material i ”Brännbart avfall”. Det handlar om exempelvis textilier, förpackningar och plast som istället kan materialåtervinnas.

- Genom att byta perspektiv från linjärt till cirkulärt kan vi minska mängden avfall och öka återvinningen. Att betrakta och hantera avfall som råvaror istället för sopor är ett steg på vägen, säger Charlotta Sund, vd och koncernchef på Tekniska verken.

Hon räknar upp några exempel på saker i hemmet som går att energiåtervinna:

- I ”Energiåtervinning” ska jag enbart slänga det som blir kvar när jag har materialåtervunnit den stora majoriteten av mitt avfall. Bland annat är takpapp, kuddar, trasiga resväskor, skumgummi och mattor utmärkta material att utvinna fjärrvärme och el från, säger Charlotta Sund.

För mer information:

Avfallsparlör - Lär dig det nya avfallsspråket - Sverige sorterar | Avfall Sverige

Kjell Österskog, avdelningschef för återvinningscentralerna, Tekniska verken i Linköping: 013-20 92 57 eller kjell.osterskog@tekniskaverken.se

Linda Genander, verksamhetsutvecklare avfallstjänster, Tekniska verken i Linköping
013-20 91 63 eller Linda.Genander@tekniskaverken.se

Skyltsystem på Gärstad. Pressbild: Tekniska verken i Linköping
Bild: Avfall Sverige

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Linköpings- och Mjölbyborna har sänkt sin elförbrukning under hösten11.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Under oktober månad använde Tekniska verkens privatkunder i Linköping 17 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade samma hushålls elförbrukning med cirka 12 procent jämfört med september 2021. Privatkunderna i Mjölby-Svartådalen använde 22 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade Mjölbybornas elförbrukning med cirka 14 procent jämfört med september 2021.

Energiförbrukningsmätare årets vinnare i Innovation Camp11.11.2022 08:50:33 CET | Pressmeddelande

Igår kväll utsågs vinnarlaget i den årliga tävlingen Innovation Camp på Tekniska verken i Linköping. Elever från Platengymnasiet, Katedralskolan och Curt Nicolin Gymnasiet tog hem priset för företagsidén Voltsave som erbjuder en mätare med tillhörande app som visar energiförbrukningen i hemmet. Tjänsten "Tally" tydliggör i ett första steg kopplingen mellan varmvatten och energiförbrukning, då mätaren kan skruvas fast på alla vattenkranar. På sikt ska applikationen kunna visa hemmets hela energiförbrukning, för att påverka beteendet.