Linkstep beviljas medel för att fortsätta sätta Linköpingsbor i sysselsättning

Stångåstadens kompetensförsörjningssatsning Linkstep, som hittills hjälpt cirka 110 personer till egenförsörjning, har beviljats medel från Europeiska socialfonden för att fortsätta sin verksamhet. Linkstep får cirka 4,3 miljoner kronor för att fortsätta sin verksamhet i ytterligare två år från den 1 januari 2021.

Linkstep har sedan starten i oktober 2018 drivits av Stångåstaden med finansiering från Linköpings kommun. Under denna period har satsningen hjälpt cirka 110 personer ut i egenförsörjning.

-          Vi är oerhört glada och stolta över att vi kan fortsätta detta viktiga arbete. Att fler kan försörja sig själva och ha ett jobb att gå till gynnar både oss som fastighetsägare och våra hyresgäster. Det går dessutom helt i linje med vårt uppdrag att utveckla Linköping och skapa trygga och attraktiva bostadsområden, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Linkstep fungerar som en länk mellan arbetssökande och näringslivet. Utifrån individens utmaningar och behov visar Linkstep olika vägar till sysselsättning och kan matcha näringslivets efterfrågan mot deltagare med rätt kompetens.

-          Det känns fantastiskt roligt att få chansen att fortsätta utveckla vår verksamhet och att verkligen bidra till en positiv samhällsutveckling och förbättra människors liv. Vi vet att vi nu med denna finansiering kan göra vårt arbete ännu bättre och det känns tryggt att kunna planera två år framåt, säger Lotta Nordesjö Dahm, projektledare för Linkstep.

Om Europeiska socialfonden

Europeiska socialfonden är EU:s verktyg för att skapa fler och bättre jobb i Europa. I fonden lägger EU och medlemsländerna in pengar, som sedan går till lokala, regionala och nationella projekt som skapar jobb, hjälper näringslivet och stärker kompetensen hos individer. I Sverige stöttar socialfonden projekt som främjar kompetensutveckling och motverkar utanförskap.

Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, 072-574 96 60
Lotta Nordesjö Dahm, projektledare Linkstep, 072-246 18 14

Steget före i bostadsbranschens förändringsresa3.12.2020 14:06:34 CETBlogginlägg

På Stångåstaden har vi en vision att vara steget före. Det styr oss både i hur vi agerar gentemot våra kunder och hur vi arbetar för att utveckla branschen. Bostadsbranschen är inne i en spännande förändringsresa som jag är övertygad om kommer accelerera under de kommande åren. I takt med teknikens snabba utveckling blir våra hem alltmer uppkopplade och vi jagar ständigt lösningar som kan ge oss en enklare, smidigare och mer hållbar vardag.