LinkStep länkar samman näringsliv med rätt kompetens

Förra våren presenterade Stångåstaden och Linköpings kommun en gemensam satsning för att få fler linköpingsbor i egenförsörjning. Nu är arbetet, som drivs under namnet LinkStep, igång och 45 personer är redan aktiva i projektet som deltagare.
Bild från invigningninsceremoni LinkStep. Med på bild är (fr vänster) Fredrik Törnqvist (VD, Stångåstaden) Astrid Brissman (tillträdande styrelseordförande), Lotta Dahm (projektledare LinkStep) och Jan Österlind (styrelseordförande)

LinkStep är ett projekt och en mötesplats som syftar till att fler personer som idag står utanför arbetsmarknaden ska nå egenförsörjning. Målet är att minst 50 personer per år ska nå egenförsörjning.

- LinkStep går helt i linje med vårt arbete att utveckla Linköping. Att fler linköpingsbor kan försörja sig själva skapar i slutändan tryggare och trivsammare bostadsområden, något som vi på Stångåstaden jobbar hårt för, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden.

Stångåstaden har med sitt breda kontaktnät, både inom näringslivet och i Linköpings bostadsområden, en unik möjlighet att matcha och länka samman näringslivet med rätt kompetens. Under hösten har en projektledare, Lotta Dahm, och två kompetenskoordinatorer rekryterats och en mötesplats har skapats i Ryd. Redan nu har projektet fått in över 140 CV och 45 personer är redan aktiva i projektet som deltagare. Deltagarna har bland annat möjlighet att få ta del av coachning, föreläsningar, workshops, speedmatchning och andra aktiviteter.

- Det finns mycket kompetens i Linköping som inte kommer till nytta och samtidigt finns det en stor kompetensbrist i näringslivet. LinkStep hjälper till att matcha och länka ihop dessa två delar, säger Lotta Dahm, projektledare för LinkStep.

För ytterligare information kontakta gärna:
Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden, telefon 072-254 30 52
Lotta Dahm, projektledare LinkStep, telefon 013-208714

Fortsatt grönt ljus för studenter som vill flytta till Linköping30.8.2024 12:58:34 CEST | Nyheter

Linköping behåller grönt ljus i Sveriges förenade studentkårers, SFS, årliga bostadsrapport. Grönt ljus innebär att studenter kan erbjudas ett boende inom en månad. Studentbostäder, Stångåstadens dotterbolag är hyresvärd till ungefär 25 % av Linköpings studenter och jobbar hårt för att tillgängliggöra fler bostäder för stadens studenter och har i år startat två byggprojekt av närmare 300 nya studentbostäder som blir klara för inflyttning under 2026.

900 nya bostäder gör att Linköping kan fortsätta växa23.8.2024 08:55:36 CEST | Blogginlägg

I veckan hade vi ett formellt startskott för den nya stadsdelen Djurgården i Linköping. Vår första etapp innehåller 176 nya hem och ett mindre centrum med bland annat en ny vårdcentral. På sikt ska stadsdelen växa till flera tusen bostäder. Det är inte det enda vi bygger, just nu har vi 900 nya bostäder på gång i olika lägen i staden. Men varför drar vi i gång byggandet av en ny stadsdel och flera andra byggen nu när det är tuffare tider än på många år i bostadsbranschen?