Livräddande väktare från Hässleholm vinner Årets branschbragd 2022

Livräddande insats på störningsjour vinner årets branschbragd.

Säkerhetsföretagens pris Årets branschbragd delas årligen ut till den eller de medarbetare som utmärkt sig i sin tjänsteutövning med särskild handlingskraft i en svår situation. Branschbragden 2022 tilldelas väktaren Martin Kilani som avbröt en pågående misshandel och räddade livet på en kvinna.

Juryn, som bestått av Joachim Källsholm (ordförande i Säkerhetsföretagen) och Mats Adman (vd Rapid), har sammanfattat motiveringen till vinsten.

Att arbeta i ett säkerhetsföretag innebär att ställas inför svåra situationer. När Martin Kilani åkte på ett störningsärende upptäcker han en pågående misshandel där två kvinnor misshandlar en tredje kvinna. Martin reagerar snabbt och avbryter misshandeln. Han lyckas larma samtidigt som han ger den skadade kvinnan akut vård på plats tills kollegor, polis och ambulans kommer på platsen. Gärningspersonerna grips kort därefter. Den skadade kvinnan opereras akut för skadorna som uppstod efter att de misshandlande kvinnorna attackerat henne med en kniv. Efterhand framkom att kvinnan inte hade överlevt om Martin inte hade varit på plats och hållit trycket, då en åder var avskuren och hon hade förblött. För stort mod och livräddande insats vinner därför Martin Kilani på Bevakningsskydd i Hälssleholm AB årets branschbragd 2022.

Priset för Årets branschbragd kommer att delas ut på Fotografiska Museet den 8:e december.

Vid frågor:

Li Jansson, bransch- och näringspolitisk chef, Säkerhetsföretagen

Marcus Nilsson, Bevakningsskydd AB, marcus.nilsson@bevakningsskydd.se

Sturegatan 11

Pressade säkerhetsföretag möter fortsatt omfattande trygghetsbehov i samhället6.2.2023 09:52:25 CET | Pressmeddelande

Säkerhetsföretagen fortsätter att möta en stark efterfrågan på trygghetsinsatser i kvartal 4 år 2022; även om det sker en svag dämpning på grund av det ekonomiska läget. Sex av tio säkerhetsföretag bedömer att efterfrågan kommer att fortsätta öka närmaste halvåret. Hela 84 procent av företagen bedömer att antalet anställda kommer att öka kommande kvartal.

Stort rekryteringsbehov och fortsatt hög efterfrågan på trygghetsskapande åtgärder15.8.2022 09:34:55 CEST | Pressmeddelande

Den positiva konjunkturen bland säkerhetsföretag fortsätter också under kvartal 2. Nio av tio säkerhetsföretag bedömer att efterfrågan kommer att fortsätta öka närmaste halvåret. En lika hög andel av företagen anger också brist på arbetskraft som ett hinder. För att stärka kompetensförsörjningen måste politiken genomföra ordningsvaktsutredningen samt korta handläggningstiderna för personalgodkännanden till lagens krav på två veckor.