LO kampanjar för att få Johan Danielsson vald till EU-parlamentet

Johan Danielsson är LO:s kandidat till Socialdemokraternas listor inför valet i Europaparlamentet nästa år.

- Från LO:s håll ska vi driva på för att Socialdemokraterna nominerar Johan Danielsson till Europaparlamentet nästa år. Vi är en enig LO-styrelse som står bakom att han rätt person att företräda våra medlemmar i EU, säger LO:s ordförande Susanna Gideonsson.

- Vår ingång inför valet till parlamentet är enkel. Där makt utövas ska facket finnas. Det är viktigt med en person som förstår den svenska arbetsmarknaden. Det är ingen hemlighet att den svenska modellen behöver försvaras från klåfingriga byråkrater i Bryssel. Men det finns också många frågor där vi gemensamt med andra behöver driva förbättringar för löntagarna även på EU-nivå, säger Susanna Gideonsson.

Johan Danielsson (S) som även tidigare bland mycket annat varit parlamentsledamot säger:

- Det måste bli stopp på EU-regler som möjliggör kriminalitet på svensk arbetsmarknad. Jag vill ta kampen mot den växande arbetslivskriminaliteten till Bryssel.

- Jag är otroligt stolt över att ha LO-facken i ryggen. Det ger mig styrka och kraft i arbetet. Vårt gemensamma fackliga budskap är tydligt: utnyttjar du människor ska du inte sova gott om natten