LO: Vi står bakom industrins avtal

LO står bakom industrins avtal med krav på att få igenom de högsta löneökningarna i Sverige i modern tid – och en höjning av de lägsta lönerna.

Under gårdagen kom parterna i industrin i Sverige överens om nya avtal på två år. De innehåller bland annat löneökningar på 4,1 procent det första året och 3,3 procent det andra året. Dessutom finns en satsning på lägsta löner det första året och för LO-förbunden en satsning på låglöneområden det andra året.

LO-styrelsen rekommenderade industrins förbund att ställa sig bakom kraven.

-          Det är den högsta löneökningstakt per år svenska fackförbund fått igenom i modern tid. I LO är vi som samordnar oss överens om att kroka arm för att driva igenom dessa nivåer på alla våra avtalsområden. Ingen motpart ska tro att de kan stå emot oss, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

-          Vi är också överens om att stötta varandra för att höja de lägsta lönerna och stå upp för en satsning på lågavlönade delar av arbetsmarknaden. Vi vet att arbetsgivare starkt ogillar satsningar på låga löner. Men nu har vi lovat varandra att få igenom det här och vi ska se till att driva igenom det, säger Torbjörn Johansson.