Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Loka Heroes och Vesna Stanisic startar basketlag för nyanlända ungdomar

Basketcoachen Vesna kom till Sverige 1991 från forna Jugoslavien. I Sommar i P1 har hon berättat om sin bakgrund och livet i Sverige. Nu utses Vesna till en Loka Hero för hennes stora engagemang för nyanlända ungdomar och nystart av Täby Basket Inter.

LOKA Hero Vesna Stanisic

När den stora flyktingvågen kom 2015 startade coachen Vesna Stanisic upp ett basketlag för nyanlända ungdomar, Täby Basket Inter. Med stöd från klubbens medlemmar donerades allt från basketbollar, skor och kläder. Förutom basketen har de ensamkommande ungdomarna fått något ännu viktigare: omtanke från andra vuxna och unga, ett glädjefyllt sammanhang och en känsla av tillhörighet. Med hjälp från Loka Heroes kan nu laget få en nystart och en ny kull får chansen att spela basket.

- Det är enormt viktigt som nyanländ att komma i kontakt med andra och skapa ett nätverk. För vissa är det till och med avgörande för deras överlevnad, säger Vesna Stanisic.

Loka Heroes, ett initiativ av Loka och Svenska Basketbollförbundet, vill göra skillnad i två av samhällets största utmaningar, hälsa och mångfald. Täby Basket Inter kommer att stöttas med material inför uppstarten och marknadsföring för att nå ut till målgruppen.

- Vi har följt Vesna sedan hon startade Täby Basket Inter och sett vilken skillnad hon gjort för ungdomarna. Nu är de i behov av stöd för att kunna starta upp på nytt och hjälpa fler, och det är något vi självklart vill stötta, säger Fredrik Spendrup, vd för Spendrups och ordförande i Loka Heroes jury.

Täby Basket Inter riktar sig främst till nyanlända i gymnasieåldern och träningarna startar den 4e februari. Det är det enda lag av det slaget i Norrort och är därför viktigt för integration och inkludering. För Täby Basket är det också ett praktiskt exempel på värdegrundsarbete som de övriga medlemmarna i klubben kan ta del av.

- Vi hoppas att ungdomar i föreningens ledarskapsakademi ska kunna stötta och vara hjälptränare för laget. Men också att spelarna i Inter på sikt ska kunna integreras i den övriga föreningsverksamheten, fortsätter Vesna.

Om Loka Heroes
Loka Heroes är ett initiativ från Loka (Spendrups Bryggeri) och Svenska Basketbollförbundet. Tillsammans hittar, peppar och stöttar vi människor som gör skillnad i samhället med basket som verktyg. Vi tror att basket gör skillnad inom två av vårt samhälles största utmaningar - hälsa och mångfald. Basket är nämligen Sveriges mest jämställda och integrerade sport. Loka Heroes stöttar Heroes med pengar, kunskap, utrustning, kontaktnät och kanaler att nå ut. Loka Heroes strävar efter att inspirera fler till att göra skillnad i samhället med hjälp av basket. WNBA-spelaren Amanda Zahui är ambassadör för Loka Heroes.

Läs mer på lokaheroes.se. eller på facebook.com/lokaheroes.

Presschef Spendrups: Rose–Marie Hertzman, Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se, 0708-95 25 67
Marknadschef Loka: Anna-Stina Hallberg, anna-stina.hallberg@spendrups.se, 070 202 92 17

Ansvarig byrå: Håkanson United
Projektledare SBBF: Mats Elsnitz

Om Loka
Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, kommer från hälsokällan i Bergslagen. Människor har vallfärdat till hälsokällan i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

Om Svenska Basketbollförbundet
Svenska Basketbollförbundet vill att basketen blir Sveriges mest tillgängliga nationalsport. För oss betyder det att alla ska känna sig välkomna oavsett vem man är, var man bor eller var man kommer ifrån. På ungdomsnivå spelar vi Easy Basket utan tabeller, på gatan lirar vi 3x3 streetbasket och på elitnivå imponerar våra stjärnor i landslag, NBA, WNBA och Basketligorna. Vi har 80 000 medlemmar och 35 000 aktiva spelare över hela Sverige.

LOKA Hero Vesna Stanisic

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.