Loka smaksätter det nya året med ananas och passionsfrukt

70 procent av det kolsyrade vattnet i Sverige är smaksatt. Konsumenter vill gärna testa något nytt och frågar efter smaksatt vatten som är friskt och fräscht och som smakar gott så klart. Men minst lika viktigt är att det är bra balans på bubblorna och att vattnet kommer från Sverige, som Loka som kommer från Bergslagen. 2020 och 2022 utsågs Loka till Sveriges mest hållbara varumärke inom kategorin dryck i Sustainable Brand Index.
- Loka Ananas och passionsfrukt är en exotisk kombination som balanserar sött med krispigt friskt. Passionsfrukten har en frisk och fyllig arom som påminner om hallon och apelsin. Tillsammans med den söta smaken av ananas kan det inte bli annat än en hit när du är på språng eller bara vill släcka törsten när du är hemma, säger Anna-Stina Hallberg, marknadsdirektör på Spendrups.
Smakerna på årets Loka Ananas och passionsfrukt härstammar båda från Sydamerika. Christoffer Columbus och hans besättning var de först européerna som fick smaka ananasen och förde den med sig till Europa. Passionsfrukt är egentligen ett bär som växter på en klätterväxt som kan bli upp till 15 meter hög. Växten får stora vita och blå färg och är en vanlig prydnadsväxt.
Loka Ananas och passionsfrukt lanseras vecka ett i servicehandeln på 50 cl PET och från vecka tre i dagligvaruhandeln och på restauranger på 50 cl PET, 150 cl PET och 12 x 33 PET multipack.
Cirkapris i dagligvaruhandel för 50 cl PET är 11:00, 150 cl PET 11:00 och för 12x33 cl PET 44:60. Cirkapris i servicehandeln för 50 cl PET är 21:45.
Om Loka
Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, har sitt ursprung i hälsokällan med samma namn i Bergslagen. Hit har människor har vallfärdat i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.
Bilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Mariestads satsar på mer hållbar, svenskodlad malt – lyfts först på Scandic23.3.2023 11:31:54 CET | Pressmeddelande
Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur, och Spendrups har köpt in motsvarande mängd som Mariestads brygger öl på. Spendrups och Scandic har samarbetat i många år och Mariestads har sedan slutet av 1990-talet varit en del av hotellens sortiment. Årligen serveras ungefär en miljon öl från Mariestads på Scandic. Nu förstärks samarbetet ytterligare i och med Spendrups satsning på ett mer hållbart odlat maltkorn. - Tillsammans med Lantmännen har vi odlat maltkorn enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur, med konkreta och mätbara åtgärder för biologisk mångfald och minskad klimatpåverkan. Vi har kontrakterat motsvarande mängd korn som används i Mariestads brygder, ett av våra största och viktigaste varumärken, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups Bryggeri. 3000 ton har odlats under 2022, vilket ger en minskning av växthusgaser på 370 ton och bidrar till att sänka utsläppen av växthusga
Årets Mästarpilsner från Melleruds speglar Jessie Sommarströms matfilosofi15.3.2023 15:40:04 CET | Pressmeddelande
Vinnaren av Årets Kock 2022, Jessie Sommarström, har traditionsenligt tagit fram sin egen Mästarpilsner tillsammans med en annan mästare – Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups. Melleruds Mästarpilsner är en rejäl, ekologisk pilsner som passar lika bra som sällskapsdryck som till klassisk husmanskost. Melleruds Mästarpilsner 5% finns på Systembolaget och den alkoholfria Mästarpilsnern hittas på Hemköp i en limiterad upplaga från den 13 mars.
Spendrups Signatur – en modern svensk premiumlager bryggd med hållbara metoder14.3.2023 10:44:53 CET | Pressmeddelande
Nu lanseras Spendrups Signatur – en modern ljus lager bryggd på svenskt kornmalt från Lantmännens odlingsprogram Klimat & Natur. Nyheten kombinerar Spendrups 100-åriga erfarenhet av bryggarkonst och framtidens hållbara odlingsmetoder – med siktet inställt på att brygga för kommande generationer.
Spendrups antar klimatmål enligt Science Based Targets27.1.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Spendrups anslöt sig till Science Based Targets initiative (SBTi) i november 2021 och under hösten 2022 har organisationen SBTi validerat och godkänt Spendrups klimatmål. För Spendrups innebär detta att arbetet med att minska utsläppen, som pågått i mer än 10 år och innefattat många insatser, får en tydlig riktning framåt. Det främsta fokuset har hittills legat på den egna verksamheten men nu ska Spendrups också öka omställningstakten i sin värdekedja.
TakeOver gästspelar på hos Hedda Spendrup på OMAKA den 6 februari18.1.2023 12:08:36 CET | Pressmeddelande
TakeOver Gästspel gör nu sitt tjugotredje gästspel på Hedda Spendrup’s bryggeri med restaurang OMAKA i A-House, Stockholm, den 6 februari 2023. Denna gång sätter kockarna varsin rätt till ett av bryggeriets hantverksöl. TakeOver gästspel, nätverket för att lyfta fram mat lagad av kvinnliga kockar som startades 2014 av Linn Söderström och Lisa Lönner fortsätter att utveckla branschen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum