Lokaltidningen säljer Laholms Tidning till Made in Båstad

Laholms Tidning får ny ägare. Den 1 november 2021 tar Joakim och Julia S Ormsmarck genom sitt lokala mediebolag Made in Båstad AB över verksamheten. Den nye ägaren ger sedan tidigare ut bland annat gratistidningen Bjäre NU i Båstads kommun.

Joakim och Julia S Ormsmarck
Foto: Anders Sällström
Joakim och Julia S Ormsmarck Foto: Anders Sällström

”För oss känns det väldigt inspirerande att få möjlighet att ta över en så välskött och publicistiskt stark tidning som Laholms Tidning. Det faktum att titeln 2020 var nominerad som en av tre till utmärkelsen Årets Gratistidning säger en hel del. Eftersom vi sedan tidigare driver en tidning i grannkommunen ser vi såklart en hel del synergier mellan verksamheterna, framförallt när det gäller annonsförsäljningen”, säger Joakim S Ormsmarck.

Överlåtelsen av Laholms Tidning sker efter cirka två år i Lokaltidningens ägo. Laholms Tidning ingick som en titel i Lokaltidningen Mediacenter Sverige AB som Bonnier förvärvade av Politiken 2019.

”Made in Båstad har varit och är en bra samarbetspartner i olika sammanhang för oss, vi är övertygade om att de på bästa sätt kommer att förvalta Laholms Tidnings anrika arv”, säger Mikael Nestius, affärsområdeschef för Bonnier News Local.

Made in Båstad AB har för avsikt att fortsätta driva tidningen som en veckoutgiven gratistidning med tillhörande webbplats laholmstidning.se.

”Det har märkts att Laholms Tidning spelar en viktig demokratisk roll i kommunen genom att erbjuda lokal journalistik, som är tillgänglig för alla, och det känns mycket bra att Made in Båstad är beredd att fortsätta på den linjen”, säger Jannik Hansen, som lämnar över utgivarskapet den 1 november för att därefter fortsätta som chefredaktör för Lokaltidningens titlar i Skåne.

Laholms Tidning har ett unikt samarbete med föreningen Laholms Tidnings Vänner, en sammanslutning  som värnar om yttrandefrihet och demokrati och som ser det som en viktig uppgift att hålla kvar en stark lokal mediebevakning av Laholms kommun. LTV var den sammanslutning som ursprungligen köpte utgivningsbeviset för Laholms Tidning efter konkursen 2018.

”Det engagemang som finns för den lokala tidningen i Laholm i allmänhet, och genom Laholms Tidnings Vänner i synnerhet, är unikt och vi kommer att arbeta för att utveckla det ytterligare. Vår ambition är att den lokala tidningen ska vara en lägereld i lokalsamhället och att få dela denna ambition med en förening som LTV är fantastiskt”, säger Joakim S Ormsmarck.

Laholms Tidnings upplaga är 11 700 exemplar per vecka. Därutöver finns tidningens i ställ i alla Laholms matbutiker. I dagsläget arbetar två reportrar på Laholms Tidning. Dessa kommer få erbjudande om att följa med in i den nya organisationen. Lokaltidningen Mediacenter Sverige kommer fortsättningsvis att fokusera på sin verksamhet i Skåne, där företaget ger ut 22 gratistidningar.

Made in Båstad AB är ett lokalt mediehus med säte i Båstad. Bolaget ger ut den lokala nyhetstidningen Bjäre NU på veckobasis, driver bjarenu.se med dagliga nyheter samt den lokala nyhetspodden Godmorgon Bjäre. Utöver nyhetsdelen arbetar bolaget även med sommarmagasin, bilagor och kundspecifika produkter inom print.

Lokaltidningen Mediacenter Sverige AB är ett helägt dotterbolag till HD-Sydsvenskan och ingår i Bonnier News Local som är Sveriges ledande lokala mediekoncern och omfattar mer än 40 varumärken som levererar lokala nyheter genom dagstidningar, nyhetssajter, appar och gratistidningar. Bonnier News Local ingår i Bonnier News.

Joakim S Ormsmarck
Vd Made in Båstad, publisher Bjäre NU/Laholms Tidning
0707-709105, joakim@madeinbastad.se

Mikael Nestius
Affärsområdeschef Bonnier News Local
0702-666377, mikael.nestius@bonniernews.se

Jannik Hansen
Chefredaktör & ansvarig utgivare Lokaltidningen Skåne
0733-161451, jannik.hansen@bonniernews.se

Joakim och Julia S Ormsmarck
Foto: Anders Sällström
Joakim och Julia S Ormsmarck Foto: Anders Sällström
Jannik Hansen
Mikael Nestius

Färre utgivningsdagar för fem av Bonnier News Locals titlar17.11.2022 09:32:00 CET | Pressmeddelande

För att säkerställa ytterligare digital transformation och långsiktig journalistisk utveckling, väljer Bonnier News Local att justera utgivningsfrekvensen för fem av sina papperstidningar. Våren 2023 kommer Smålänningen, Värnamo Nyheter, Falköpings Tidning, Västgöta-Bladet och Skaraborgs Läns Tidning gå i samma fotspår som flera av koncernens övriga titlar och gå till utgivning tre dagar i veckan.

Bonnier News inleder förhandlingar om vidareutveckling av sin kommersiella verksamhet8.11.2022 11:35:05 CET | Pressmeddelande

Bonnier News har i dag inlett fackliga förhandlingar om att ta ytterligare steg för att samordna sina verksamheter för läsarintäkter och annonsförsäljning under en gemensam avdelning. Man avser också att öka samarbetet mellan den nya kommersiella avdelningen och Bonnier News techorganisation. Genom omorganisationen vill man effektivisera, hitta nya arbetssätt samt öka kunskapsdelningen mellan team och avdelningar.

Storsatsning på livesända skidtävlingar – Bonnier News skriver nytt treårsavtal med Svenska Skidförbundet längd24.10.2022 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Redan förra vintern sändes ett stort antal nationella längdskidtävlingar på Expressen och Bonnier News lokala titlar. Nu utökas samarbetet med Svenska Skidförbundet längd, då ett nytt treårsavtal är klart och över 30 tävlingsdagar livesänds under kommande säsong. – Skidorna är en av de sporter som engagerar våra läsare och tittare allra mest, säger Mattias Wallström, livesportansvarig på Bonnier News.