Lottat i Billie Jean King Cup: Sverige mot Storbritannien i playoff

Storbritannien på bortaplan – det blir nästa utmaning för Sveriges tennisdamer. Segraren kvalificerar sig för nästa års Billie Jean King Cup Qualifiers.

Efter succévinsten i årets gruppspel i Europa-Afrikagruppen är Sveriges damlandslag ett steg närmare elitdivisionen i Billie Jean King Cup.

– Det blir en rolig match och jag vet att våra tjejer känner till deras spelre ganska väl. Det blir en bra utmaning som jag verkligen ser fram emot. De har flera bra spelare där så klart Emma Raducanu sticker ut. Är hon med så blir det så klart en ännu tuffare uppgift, säger BJKC-kapten Johanna Larsson efter lottningen.

Playoff-matchen mot Storbritannien, 14 på nationsrankingen, spelas den andra helgen i november. Speldatum (10-11 november alt. 11-12 november) samt spelplats ska fastställas av det brittiska tennisförbundet.

– Man börjar redan känna en längtan och kan så smått börja förbereda sig. Det var jättebra gjort av oss att vi hade tio lag bakom oss i Turkiet och att vi tog oss vidare. Jobbet är dock inte färdigt, för skulle vi förlora Playoff-matchen så betyder inte avancemanget i Turkiet så särskilt mycket. Vi ska vinna och ta oss till Billie Jean King Cup Qualifiers, fortsätter Larsson.

Vid blågul seger avancerar Sverige till 2024 års Billie Jean King Cup Qualifiers, en direkt avgörande kvalmatch där en plats i slutspelet av tennisens lag-VM – Billie Jean King Cup Finals – ligger i potten.

Vid förlust i playoffmatchen väntar spel i Europa-Afrikazonens grupp 1 nästa år.

Mer information på billiejeankingcup.com