Luleås första Lidl-butik har öppnat

Idag öppnar Lidl sin första butik i Luleå. Den efterlängtade butiken blir den andra i Norrbotten och erbjuder Luleåborna ett brett sortiment av svenska varor, och självklart – mjölk från Norrmejerier.

Den nya butiken är belägen på Malmudden intill genomfarten på väg till Hertsön, Örnäset och Skurholmen, och blir ensam matbutik i området.

- Vi är jätteglada att äntligen få slå upp portarna och välkomna Luleåborna till oss på Lidl. Vi vill ge fler svenska hushåll tillgång till mat av högsta kvalitet till bästa pris och jag är därför glad över att vi på kort tid öppnat två fina butiker i Norrbotten. Nu ser jag fram emot att få lära känna Luleåborna ordentligt, säger Johan Vennerström, Fastighetschef på Lidl Sverige.

Butiken blir den andra Lidl-butiken i Norrbotten efter Boden, som nyligen öppnade, och har en försäljningsyta på 1 340 kvadratmeter. Sortiment består av över 2 400 produkter, varav 85 procent av dem är egna märkesvaror och 30 procent kommer från svenska leverantörer. Under året har Lidl inlett samarbeten med ett stort antal svenska leverantörer för att stötta dem under pandemin. Livsmedelskedjan satsar också på att teckna avtal med lokala producenter kopplat till specifika butiker. I butikerna i Boden och Luleå syns till exempel Norrmejerier i hyllorna.

Lidl är den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för den svenska verksamheten och fokus på hållbarhet genomsyrar hela företaget. Nyligen korades vinnarna i Lidl Future Intiatives, där Lidl Sverige delade ut drygt 11 miljoner till projekt som bidrar till hållbara livsmedelssystem.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.

Storslam för Lidl – Visby-butik vinnare av ”Årets Bygge” och officiellt Sveriges första klimatneutrala byggnad18.3.2021 15:35:04 CET | Pressmeddelande

Vid tidningen Byggindustrins digitala gala under torsdagen kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Samtidigt tog Lidl, för just Visby-butiken, under veckan emot den allra första plaketten för det nya certifieringssystemet NollCO2 för klimatneutrala byggnader som utvecklats av Sweden Green Building Council (SGBC) tillsammans med Lidl.

Lidl och Skogsmulle tar upp kampen mot plast15.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Talgoxens sång är sorgsen och hararna slokar med öronen. Vad har hänt? Friluftsfrämjandet var en av fem pristagare i Lidl Future Initiatives inom ramen för Plastutmaningen 2019. Tack vare stödet från Lidl Sverige lanserades nyligen Skogsmulle och den ledsna fågeln, en barnbok om nedskräpning och uppmuntran att återvinna. Boken släpps nu i samtliga Lidls 203 butiker och finns tillgänglig från och med den 15 mars.