Qred AB

Lunar Way lanserar företagslån i samarbete med Qred i Danmark

Ett nytt samarbete mellan banktjänsten Lunar Way det svenskgrundade låneföretaget Qred ska ge små och mellanstora företag i Danmark bättre tillgång till finansiering.

Verksamhetsplaner. Budgetar. Revisorattesterade årsredovisningar. Kvartalsrapporter – och kanske värst av allt – långsam ärendehantering. Har du som egenföretagare ansökt om ett företagslån har du med all sannolikhet upplevt hur krånglig processen kan vara hos traditionella banker.

Det ska ett nytt samarbete mellan de båda fintechbolagen Lunar Way och Qred sätta stopp för. Nu blir det nämligen möjligt för Lunar Ways Business-användare att ansöka om ett företagslån hos Qred, direkt genom Lunar Way-appen.

—Jag har själv upplevt hur svårt det kan vara för egenföretagare att få lånelöfte i början. Det är inte bara ett onödigt problem, utan hämmar dessutom tillväxten i företaget. Vi vill bidra till företagarandan i Danmark, säger Emil Sunvisson, medgrundare och vd i Qred.

Qred grundades i Stockholm 2015 med visionen att göra det lättare för små och nystartade företag att få tillgång till finansiering. På bara fyra år har Qred redan hjälpt fler än 8 000 företag, och tjänstens framgång i Danmark och övriga Skandinavien grundar sig i Qreds tekniska lösning för utlåning.

Qred har utvecklat en automatiserat verktyg som – förutom att använda samma data som bankerna använder i sin kreditbedömning – även inkluderar icke-traditionella informationskällor. Här ingår verksamhetens profil i sociala medier, användarbetyg på konsumentsajter, geodata, faktureringshistorik och ekonomisk rapportering.

Lunar Way vill med samarbetet göra det lättare för sina Business-användare att få hjälp med finansieringen i de fall oförutsedda omkostnader skapar hinder i verksamheten.

—För bara fyra år sedan var Lunar Way själva en start-up. Vi känner väl till de utmaningar som egenföretagare står inför. Därför vill vi se till att våra användare snabbt kan lösa eventuella problem och återgå till det som är viktigt – att driva verksamheten, säger Lunar Ways verksamhetschef Morten Sønderskov.

Lunar Ways ambition är att skapa en finansiell marknadsplats där användarna kan få tillgång till en lång rad olika finansiella aktörer, och samtidigt ha kontroll över sin ekonomi direkt genom Lunar Way-appen. Samarbetet med Qred är det senaste i en serie nya samarbeten.

—Många av våra senaste partnerskap riktas till privatkunder, och därför är vi extra glada att kunna erbjuda våra Lunar Way Business-användare ett nytt samarbete kring företagslån tillsammans med Qred. Lån är en produkt som våra användare har efterfrågat länge, säger Morten Sønderskov.

Qred AB

Qred erbjuder lån till småföretag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna. Pengarna används för investeringar och rörelsekapital. Qred har sedan starten 2015 lånat ut över två miljarder SEK, vilket beräknas ha skapat över 4 000 nya jobb i småföretag. Genom att använda en helt digitaliserad process håller bolaget hanteringskostnader och kreditförluster nere, samtidigt som kunden får en bättre upplevelse.

Följ Qred AB

Senaste pressmeddelandena från Qred AB

Dinero tilbyder erhvervslån i samarbejde med fintech-virksomheden Qred9.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Et nyt samarbejde mellem regnskabsprogrammet Dinero og fintech-virksomheden Qred skal give mindre og mellemstore virksomheder bedre adgang til finansiering. Dineros kunder nu kan ansøge om et erhvervslån direkte via deres konto hos Dinero. Ved hjælp af information om virksomheden sammenkoblet med fintech-selskabets egne oplysninger og øvrige eksterne datakilder, kan Qred fremskynde kreditvurderingen og hjælpe Dineros kunder med at gribe vækstmulighederne, når de opstår eller give adgang til likviditet, når det er livsnødvendigt for virksomhedens overlevelse. ”Vi har blandt andet valgt at lave et samarbejde med Qred, fordi de er lynhurtige til at reagere, når en virksomhed ansøger om penge. Når pizzeria-ejerens ovn pludselig brænder sammen, så har han pinedød brug for en ny pizzaovn for overhovedet at holde virksomheden kørende. I den situation er det ikke holdbart at skulle igennem en lang sagsbehandling hos sin bank. Der handler det for pizzeria- ejeren om at få pengene ind på kontoen