Qred AB

Lunar Way lanserar företagslån i samarbete med Qred i Danmark

Ett nytt samarbete mellan banktjänsten Lunar Way det svenskgrundade låneföretaget Qred ska ge små och mellanstora företag i Danmark bättre tillgång till finansiering.

Verksamhetsplaner. Budgetar. Revisorattesterade årsredovisningar. Kvartalsrapporter – och kanske värst av allt – långsam ärendehantering. Har du som egenföretagare ansökt om ett företagslån har du med all sannolikhet upplevt hur krånglig processen kan vara hos traditionella banker.

Det ska ett nytt samarbete mellan de båda fintechbolagen Lunar Way och Qred sätta stopp för. Nu blir det nämligen möjligt för Lunar Ways Business-användare att ansöka om ett företagslån hos Qred, direkt genom Lunar Way-appen.

—Jag har själv upplevt hur svårt det kan vara för egenföretagare att få lånelöfte i början. Det är inte bara ett onödigt problem, utan hämmar dessutom tillväxten i företaget. Vi vill bidra till företagarandan i Danmark, säger Emil Sunvisson, medgrundare och vd i Qred.

Qred grundades i Stockholm 2015 med visionen att göra det lättare för små och nystartade företag att få tillgång till finansiering. På bara fyra år har Qred redan hjälpt fler än 8 000 företag, och tjänstens framgång i Danmark och övriga Skandinavien grundar sig i Qreds tekniska lösning för utlåning.

Qred har utvecklat en automatiserat verktyg som – förutom att använda samma data som bankerna använder i sin kreditbedömning – även inkluderar icke-traditionella informationskällor. Här ingår verksamhetens profil i sociala medier, användarbetyg på konsumentsajter, geodata, faktureringshistorik och ekonomisk rapportering.

Lunar Way vill med samarbetet göra det lättare för sina Business-användare att få hjälp med finansieringen i de fall oförutsedda omkostnader skapar hinder i verksamheten.

—För bara fyra år sedan var Lunar Way själva en start-up. Vi känner väl till de utmaningar som egenföretagare står inför. Därför vill vi se till att våra användare snabbt kan lösa eventuella problem och återgå till det som är viktigt – att driva verksamheten, säger Lunar Ways verksamhetschef Morten Sønderskov.

Lunar Ways ambition är att skapa en finansiell marknadsplats där användarna kan få tillgång till en lång rad olika finansiella aktörer, och samtidigt ha kontroll över sin ekonomi direkt genom Lunar Way-appen. Samarbetet med Qred är det senaste i en serie nya samarbeten.

—Många av våra senaste partnerskap riktas till privatkunder, och därför är vi extra glada att kunna erbjuda våra Lunar Way Business-användare ett nytt samarbete kring företagslån tillsammans med Qred. Lån är en produkt som våra användare har efterfrågat länge, säger Morten Sønderskov.

Qred AB

Qred är Sveriges snabbast växande fintech-företag och marknadsledande i Norden inom företagslån upp till en miljon kronor. Qred erbjuder lån till småföretag i Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna och har även en pågående etablering i Brasilien. Qred har sedan starten 2015 lånat ut över 2,5 miljarder kronor till investeringar och rörelsekapital hos småföretag. Genom att använda en helt digitaliserad process håller bolaget hanteringskostnader och kreditförluster nere, samtidigt som kunden får en bättre upplevelse. Qred omsatte 126 mkr 2018 och har för närvarande ca 55 anställda i Stockholm, Helsingfors och Riga.

Följ Qred AB

Senaste pressmeddelandena från Qred AB

Qred återköper obligationer för att stärka det egna kapitalet27.3.2020 16:30:00 CETPressmeddelande

Qred Holding AB (publ) (“Företaget”) har återköpt obligationer till ett nominellt värde om EUR 7 300 000. Återköpet avser Företagets seniora säkerställda obligation med ett nominellt belopp om EUR 40 000 000 (ISIN: SE001250726). Obligationen har en rörlig ränta motsvarande EURIBOR 3m plus 8,5 procent och förfaller till betalning i juni 2022. Den genomsnittliga köpeskillingen motsvarar 75,75 procent av obligationens nominella belopp. Företaget innehar efter förvärven ett nominellt belopp om EUR 7 300 000.

Qred i ny kampanj: marknadsför sina kunders inlägg på social media26.3.2020 10:15:00 CETPressmeddelande

Att coronaviruset på något sätt drabbar oss alla råder det inga tvivel om. Några av de som drabbas hårdast ekonomiskt är småföretagarna som inte kommer att ha samma kundflöden under perioden när karantän och socialt avståndstagande är rekommenderat. Därför väljer nu fintechbolaget och bankutmanaren Qred att marknadsföra sina kunders inlägg på social media. “Småföretagarna går på knäna i tider som dessa. För oss är det självklart att hjälpa våra kunder på bästa möjliga sätt och att sprida deras budskap i social media är ett sätt vi kan hjälpa till på. Vi sitter inte bara på resurserna för att faktiskt göra något, utan även på insikter från vårt arbete i våra egna sociala kanaler”, säger Andrea Romander, presstalesperson på Qred. Qreds kunder kommer att kunna skicka in sina egna filmer där önskat budskap får förmedlas. Därefter kommer marknadsteamet på Qred lägga upp och marknadsföra inlägget i den eller de regioner som företaget verkar i via sina sociala kanaler. Förhoppningen är att de