Lundhags firar 90 år med jakten på Sveriges äldsta (Lundhags)känga

I år fyller Lundhags, ett av Sveriges mest ikoniska friluftsvarumärken, 90 år. Som 8-åring började Jonas Lundhag att rita kängor i barndomshemmet utanför Östersund och tillverkade sitt första par som 16-åring. Yrket ärvde han från sin far som ärvde det från sin far och så fortsätter det i många generationer. För att fira födelsedagen och manifestera Lundhags passion för att tillverka kängor som håller en livstid och som kan gå i arv i generationer så inleds jakten på den äldsta Lundhagskängan.

Jonas Lundhag vid symaskinen

- Vi har fått in kängor i vårt skomakeri i Järpen som är både 30, 40 och 50 år som man ärvt och vill reparera. Detta visar att just hållbarhet och reparerbarhet var naturligt redan mycket tidigt i bolagets historia. Och som en hyllning till hantverket vill vi hitta den äldsta Lundhagskängan i Sverige, säger Mats-Håkan Lundhag, femte generationen skomakare och ansvarig för skomakeriet i Järpen.

Här finns mer information om jakten på den äldsta Lundhagskängan: https://www.lundhags.com/90

Jonas Lundhags startade sitt skomakeri i Frösön i Jämtland 1932. Många av de första kunderna var skogsarbetare, ett tungt arbete som ofta gav upphov till ryggproblem. Jonas förstod att det krävdes kängor som höll för det tunga arbetet och som hade god uppbyggnad som stödde foten ordentligt för att därmed att minska belastningen på ryggen. Jonas startade tillverkning av hålfotsinlägg och andra hjälpmedel som skräddarsyddes för varje kund. Det som nuförtiden kallas ”boot-fitting”, ”Custom made” och ”hållbarhet” var en naturlig del av tillverkningen redan för 90 år sedan.

En av Jonas Lundhags främsta innovationer är skalkängan, som uppfanns på 50-talet. Det fanns ett behov av vattentäta kängor och genom att värma gummi i ugn uppstod cellgummit som än idag är den vattentäta nederdelen som fästs i kängans läderskaft. Tack vare Jonas Lundhags mission att tillverka kängor som håller en livstid har Lundhags livstidsgaranti på sina kängor. Varje år görs cirka 2000 reparationer av kängor som blir som nya och kan användas ytterligare i många år. Mer om Lundhags utveckling och historia:

Som kuriosa kan nämnas att Lundhags har tillverkat kängor åt den första Mount Everest Expeditionen och även åt engelska Royal Marines. Bolaget är även Kunglig Hovleverantör.

Idag är Lundhags ett modernt outdoorföretag som tillverkar allt i klädväg som man behöver för sin vandring eller fjälltur. Lundhags tillverkar även ryggsäckar och långfärdsskridskor. Bolaget har växt utanför Sveriges gränser och finns idag bland annat representerat i Norden, Tyskland och Schweiz. 2018 är en milstolpe i bolagets historia, då blev alla produkter fria från skadliga fluorkarboner - all bomull är nu organisk och man använder i huvudsak återvunnen polyester.

Idag verkar Lundhags för att få ut fler människor i naturen och ta bort de hinder som många upplever finns för att komma ut. Lundhags genomförde 2021 en SIFO-undersökning som bland annat visar att ungdomar och unga vuxna är de som kommer ut minst i naturen.  För att möta ungdomar på deras arenor producerades en YouTube-serie ”Mad about nature” med den kända YouTubern William Forslund, även kallad ”Kulan”. Det är en slags inspirerande talkshow där William möter spännande människor som alla har sin speciella relation till naturen.  Hittills har serien haft drygt 100 000 visningar.

- Vi ser det som en överlevnadsfråga för oss människor att vi bygger och skapar positiva relationer till naturen. Det får oss att må bättre och samtidigt värdesätta och ta hand om naturen, vilket kommer att bidra till en långsiktig och hållbar framtid för oss och kommande generationer, säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Film Lundhags 90 årFler videor

Jonas Lundhag vid symaskinen
Jonas Lundhag vandrar
Kampanjbild
Kampanjbild

Lundhags grundades 1932 då Jonas Lundhag startade ett litet skomakeri på Frösön utanför Östersund. Jonas tillverkade tåliga kängor som skulle hålla en livstid - en ambition som leder oss än idag. Vi har fört Jonas arv vidare och tillverkar även kläder och ryggsäckar för vandring och friluftsliv samt långfärdsskridskor och turpjäxor. Vi vill bidra till en hållbar utveckling genom att inspirera människor att komma ut i naturen samt använda slitstarka produkter som håller länge och som kan lagas. Lundhags har skomakeri, butik och kontor i Järpen i Jämtland, butik i Insjön i Dalarna samt kontor i Fiskartorpet i Stockholm.  Lundhags ingår av BRAV-koncernen.www.brav.com. Mer om Lundhagswww.lundhags.com

Caroline Karlström, +46776774020, caroline.karlstrom@brav.com

Ett varmare klimat ökar efterfrågan på svalare plagg31.1.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Vår- och sommarsäsongens nyheter för 2022 är delvis ett resultat av ett allt varmare klimat. Efterfrågan har ökat på lättare, smidigare och svalare produkter. Bland nyheterna finns lätta och svala vandringsbyxor (Makke Light), vandringsbyxor i fullstretch (Askro Pant), smidiga och välventilerade vandringsskor samt nya mellanlager i merinoullsblandning. Ett nyutvecklat lästsystem som gör det lättare att välja rätt känga kommer också att lanseras. I år firar Lundhags dessutom 90 år i outdoorbranschen.