LURVIG serie för katter och hundar lanseras i Sverige

LURVIG är skandinavisk design för fyrbenta vänner och familjemedlemmar. Här finns 48 produkter som skapats utifrån husdjurens naturliga beteenden och behov. I februari har LURVIG efterlängtad Sverigepremiär på IKEA.se, delar i serien finns att köpa på fyra varuhus i landet.

Katter och hundar är ju också en del av familjen – och hemmet. I LURVIG finns det mesta ett husdjur kan behöva för att trivas, koppla av och känna sig trygg. Bakom serien står ett team av djurälskande designer och experter.

– Våra husdjur har alla sina egna personligheter, men de har också fem saker gemensamt: de älskar att sova, äta, leka, motionera och att vara oss nära. De behoven har varit vår utgångspunkt i designprocessen för LURVIG, säger Inma Bermudéz, designer.

LURVIG lanserades först i Kanada år 2017 och kommer nu till Sverige i uppdaterad version. Serien kännetecknas av säkra, funktionella, tåliga och prisvärda produkter skapade ur husdjurens perspektiv. Dessutom passar de perfekt ihop med IKEA-möbler som redan finns i många hem.

– Min LURVIG-favorit är det mjuka katthuset som träs över IKEA-pallen MARIUS. Här möter inredning husdjurets behov på ett bra sätt. Du kan sitta på pallen samtidigt som en katt, eller till och med en liten hund, kan sova nära i en mysig och avskild miljö, säger Dr. Barbara Schäfer, utbildad veterinär och en del av LURVIG designteam.

I LURVIG ingår bland annat en soffa i mini-storlek, kvadratiska katthus som passar perfekt i bokhyllan, en klösmatta som kan fästas runt bordsben samt transportväskor, filtar, matskålar och fler tillbehör. Stilen är skandinavisk, med mönster och material för olika personligheter och smaker.

Säkerhet har varit högsta prioritet i arbetet med LURVIG. Och eftersom husdjur ofta lever tillsammans med barn har säkerhetsarbetet inneburit tester för både husdjur och barn.

Läs mer: LURVIG pressmaterial
Högupplösta bilder: IKEA pressrum

Säljstart: februari 2020 på IKEA.se
Delar i LURVIG serie säljs på fyra IKEA varuhus: Haparanda-Tornio, Uddevalla, Umeå och Älmhult.

Kontakt: press.sto@ikea.com

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.10.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver. Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson. Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online. Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och