M: Bygg ny kärnkraft vid Ringhals

Moderaterna vill att statliga Vattenfall omedelbart påbörjar planeringen för ny kärnkraft vid Ringhals.

Carl-Oskar Bohlin, energi- och näringspolitisk talesperson (M). Foto: Vattenfall/Moderaterna

Elpriserna är rekordhöga. Södra Sverige är i stort behov av ny elproduktion för att människor och företag ska få lägre elpriser. Dessutom behövs åtminstone dubbelt så mycket fossilfri el om Sverige ska lyckas med den gröna omställningen av samhället.

– Sverige behöver mer fossilfri elproduktion för att elpriserna ska bli lägre och för att vi ska klara klimatomställningen. Vi vill därför att Vattenfall omedelbart påbörjar planeringen för ny kärnkraft vid Ringhals. Vattenfall bör själv avgöra om man anser konventionell kärnkraft eller SMR bäst lämpad, säger Carl-Oskar Bohlin, energi- och näringspolitisk talesperson (M).

Vi ser ett behov av att snabbt bygga ut kärnkraften här och nu. Om beslutet inte är taget innan valet, kommer det att vara en prioriterad fråga för en Moderatledd regering direkt vid maktskifte.

– Utbyggd kärnkraft är en prioriterad fråga för Moderaterna. Efter ett maktskifte kommer staten fullt ut backa upp arbetet med ny kärnkraft, säger Carl-Oskar Bohlin, energi- och näringspolitisk talesperson (M).

Moderaterna föreslår:

Vattenfall ska få förtydligat uppdrag att bidra med planerbar kraftproduktion

Moderaterna vill att Vattenfall omedelbart ska genomföra en förstudie för att bygga ny kärnkraft vid Ringhals. Vattenfall ska inom ramen för sitt uppdrag att vara ledande i utvecklingen mot en miljömässigt hållbar energiproduktion också ska ta hänsyn till behovet av planerbar kraft för att energiproduktionen ska vara hållbar.

Utbyggd kärnkraft vid Ringhals skulle både bidra till att sänka elpriserna i södra Sverige på sikt, samt öka överföringsförmågan i elnätet.

Vattenfall är majoritetsägare i Ringhals. Staten äger Vattenfall, och Vattenfall har tidigare haft långtgående planer på att bygga nya reaktorer vid Ringhals. Men planerna stoppades av S/MP-regeringen när den tillträdde 2014.

– Stamnätet är redan utbyggt till Ringhals, med kapacitet för fler reaktorer än dagens två. I egenskap av storskalig elproducent ansluter kärnkraftverk direkt till stamnätet. Stamnätsanslutningen vid Ringhals har kapacitet att ansluta ca 2GW ny elproduktion. 2GW ny kärnkraft skulle årligen generera mer elenergi än hela Skånes elförbrukning och ca 6 gånger högre årlig elproduktion än havsvindparken Kriegers flak som regeringen nyligen beviljat tillstånd för Vattenfall att bygga, säger Carl-Oskar Bohlin, energi- och näringspolitisk talesperson (M).

I dag är det bara tillåtet att bygga nya kärnkraftsreaktorer på de platser där det redan finns kärnkraftverk. Ringhals är en sådan plats.

Moderaterna har sedan tidigare föreslagit ett investeringsstöd i form av gröna kreditgarantier om 400 miljarder kronor avsedda för ny kärnkraft. Dessa kommer Vattenfall att kunna nyttja för att bygga nya reaktorer.

Gör det möjligt att bygga fler reaktorer, på fler platser än idag

Redan idag är det tillåtet att bygga nya reaktorer på Ringhals. Moderaterna vill också ändra lagen för att möjliggöra nya reaktorer på fler ställen.

Moderaterna vill också skapa förutsättningar för ny kärnkraft genom att ändra i miljöbalken, så att det blir tillåtet att bygga nya reaktorer på fler platser, att ha fler än tio reaktorer i drift samtidigt och att fler aktörer än dagens ägare får investera i ny kärnkraft.

Läs mer om förslaget

Ladda ned bild
Carl-Oskar Bohlin, energi- och näringspolitisk talesperson (M). Foto: Moderaterna
Ladda ned bild

Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson åker på valturné i Göteborg, Varberg och Halmstad13.6.2022 08:51:29 CEST | Pressmeddelande

Måndagen den 13 juni kommer Moderaternas partiledare Ulf Kristersson och Moderaternas vice partiledare Elisabeth Svantesson åka på valturné. Tre dagar, 1203 kilometer, hundratals väljare på åtta orter. Under tisdagen besöker Kristersson och Svantesson Göteborg och rullar sedan vidare mot Varberg och Halmstad. Schema för turnén dag 2: 08.30 Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson och Axel Josefson håller pressträff i Göteborg. Under pressträffen presenteras flera nya förslag på rättsområdet. Otterhällegatan 2, 411 18 Göteborg. 10.30 Besök Ringhals Kärnkraftverk. Ringhals Kärnkraftverk, 432 85 Väröbacka 18.00 Dörrknackning i Halmstad. Kattegattsvägen 19, 302 70 Halmstad ____ Media är välkomna att närvara och tid för intervjuer finns. Obligatorisk föranmälan till pressekreterare Siri Steijer eller pressekreterare Hanna Strömberg.

Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson åker på valturné i Alingsås, Borås och Göteborg10.6.2022 11:34:33 CEST | Pressmeddelande

Måndagen den 13 juni kommer Moderaternas partiledare Ulf Kristersson och Moderaternas vice partiledare Elisabeth Svantesson åka på valturné. Tre dagar, 1203 kilometer, hundratals väljare på åtta orter. Under måndagen besöker Kristersson och Svantesson Allingsås och rullar sedan vidare mot Borås och Göteborg. Schema för turnén dag 1: 10.30 Besök hos ICA Nära Åkanten, Stationsgatan 30, 441 30 Alingsås 13.30 Besök på Polishögskolan i Borås, Allégatan 1, 503 32 Borås 15.30 Besök med socialtjänsten och polisen i Hjällbo, Bergsgårdsgärdet 79, 424 32 Angered 18.30 Townhall i Göteborg, Post Hotel, Drottningtorget 10, 411 03 Göteborg ____ Media är välkomna att närvara och tid för intervjuer finns. Obligatorisk föranmälan till pressekreterare Siri Steijer eller pressekreterare Hanna Strömberg.

Pressträff med Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson och Axel Josefson i Göteborg10.6.2022 10:41:05 CEST | Pressmeddelande

På tisdag, den 14 juni, håller Moderaternas partiledare, Ulf Kristersson, Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson, Elisabeth Svantesson och kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Axel Josefson, pressträff i Göteborg. På pressträffen presenteras flera nya förslag på rättsområdet. Tid och plats: Tid: 08.30 Plats: Otterhällegatan 2, 411 18 Göteborg Obligatorisk föranmälan till pressekreterare Siri Steijer eller pressekreterare Hanna Strömberg.