Machu Picchu mest populära landmärket att besöka under 2023

Under de senaste åren är det många som fått avstå resa, och därmed byggt upp en lust att upptäcka världen – och med det mäktiga landmärken. Överst på önskelistan hamnar den gamla inkastaden Machu Picchu uppe i Andernas berg i Peru följt av Colosseum i Rom och Eiffeltornet i Paris, enligt Tickets senaste Sifoundersökning.
Machu Picchu

-               Under de senaste åren har en stark reslust byggts upp, där vi saknat att uppleva andra kulturer och sevärdheter. Machu Picchu står kvar på första platsen, medan mer närliggande landmärken som Colosseum, Eiffeltornet och Sagrada Familia klättrar uppåt på listan, jämfört med innan pandemin, säger Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Machu Picchu är ett drömresmål för många svenska resenärer. Ruinstaden är för närvarande stängd på obestämd tid, men det hindrar inte svenskarna från att drömma.

-               Machu Picchu låg varmt om svenskarna hjärta även 2019 med en förstaplats, följt av Frihetsgudinnan och kinesiska muren på andra respektive tredje plats. I år har Colosseum och Eiffeltornet klättrat upp och tagit andra och tredje platsen, vilket kan ha sina förklaringar i trenden att vi väljer närliggande resmål hellre än långväga efter pandemin. När vi inte fått resa på ett tag väljer vi smidighet och gärna direktflyg. Vi ser även att priset på långresor ökat mer på grund av dyrare bränsle, än resor inom Europa, säger Sofia Eddelid.

Vilket landmärke som lockar mest varierar både mellan kön och ålder. Män uppger i mindre grad att de skulle vilja besöka Eiffeltornet i Paris (9 procent) jämfört med kvinnor (14 procent). Män ville i högre grad besöka Machu Picchu (24 procent) jämfört med kvinnor (13 procent), samtidigt som det är fler i åldersgruppen 31-40 som vill besöka Machu Picchu (28 procent) – medan de i åldrarna 41-50 inte är lika lockade (11 procent).

Vilka kända landmärken skulle du helst vilja besöka under 2023?

1. Machu Picchu, Peru (18 procent)
  2. Colosseum, Rom (14 procent)
  3. Eiffeltornet, Paris (13 procent)
  4. Frihetsgudinnan (12 procent)
  5. Sagrada Familia, Barcelona (11 procent)
  6. Golden Gate-bron, San Francisco (10 procent)
  7. Big Ben, London (10 procent)
  8. Tempelstaden Angkor, Kambodja (9 procent)
  9. Pyramiderna, Egypten (8 procent)
  10. Taj Mahal, Indien (7 procent)
  11. Lutande tornet, Pisa (7 procent)
  12. Kinesiska muren, Kina (6 procent)
  13. Inget av ovanstående (27 procent)
  14. Tveksam, vet ej (9 procent)

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval.

Michael KapilMarknadschef

Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment.

Tel:072-533 13 01michael.kapil@ticket.se

Machu Picchu

Ticket är Nordens största privatresebyråkedja med försäljning i butik, på telefon och online. Ticket säljer resor från samtliga ledande charterbolag, researrangörer, kryssningsbolag, flygbolag, hotell och hyrbilsföretag. Ticket har 70 butiker i Sverige och Norge, och bedriver onlineförsäljning i 10 länder under varumärkena Ticket, AirnGo och Charter. Ticket Privatresor ägs av investmentbolaget Braganza.