Majblomman 2020 blir brandgul och rosa

Likt barnkonventionen är årets majblomma brännhet, med sina kronblad i brandgult och rosa. Det nya utseendet har precis avslöjats, av 12-åriga designern Elin Eisele. Samtidigt har Majblommans unga konstnär Joel Peries täckt av årets affisch.

Majblomman 2020 är brandgul och rosa med ett stänk av gult i mitten, efter ett förslag från 12-åriga Elin Eisele från Alingsås.Elin kan titulera sig årets majblommedesigner. Hennes förslag har röstats fram i konkurrens med över 30.000 andra. Utöver att Elin tycker att färgerna är fina så valde hon dem av ett särskilt skäl:

-          Färgerna sticker ut, och man behöver sticka ut för att få fram att barnen har rättigheter. Det känns jätteroligt att kunna vara med och hjälpa Majblomman, säger Elin.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve håller med:

-          Ja, de heta färgerna på årets majblomma signalerar att barns rättigheter är en brännande fråga. Ekonomisk ojämlikhet bland barn kan precis som en okontrollerad eld orsaka förödelse för både individ och samhälle. Elin har verkligen fångat angelägenheten i Majblommans fråga på ett träffande sätt i årets design.

Majblommans färger avslöjades inför en taggad publik på Ulriksdalsskolans fritidshem i Solna.

På plats var även Joel Peries, 14 år, som skapat Majblommans affisch 2020. Joel har målat ett färgsprakande naturmotiv i olja, och är peppad på att jobba för barns rättigheter det kommande året:

-          Ja, barnkonventionen säger att vi ska sträva efter ett rättvist samhälle för alla barn. Den gör Majblomman starkare. Barn-konventionen hjälper till och det gäller att inte ge upp, säger Joel.

Att måla för Majblomman är en tradition som startade med självaste Carl Larsson, år 1912. Över tid har många svenska konstnärer bidragit, och sedan 2018 går uppdraget till talanger under 18 år. Joel Peries som bor i Stockholm blir den tredje tonåring ungdom som får uppdraget.

Majblommans insamling startar den 23 april 2020, då barn över hela landet börjar sälja majblommor. Pengarna går till barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sveriges alla kommuner. I mitten av januari vet vi att deras situation är extra ansträngd.

Majblommans generalsekreterare:

-         Att vi avslöjar årets majblomma just idag är ingen slump. För många är tredje veckan i januari årets fattigaste. För familjer som aldrig har pengar till det mest nödvändiga är dagarna innan det första barnbidraget extra påfrestande, säger Tove Lindahl Greve.

För mer information, välkommen att kontakta Majblommans pressekreterare Liv Landell Major på 0708-742713 eller liv.landell@majblomman.se

Högupplösta bilder på Elin Eisele, Joel Peries och majblomman 2020 finns att ladda ner i Majblommans nyhetsrum Via TT.

Majblomman 2020 är brandgul och rosa med ett stänk gult i mitten.
2020 års vinnare av Majblommans färgtävling heter Elin Eisele.