Majblommans RiksförbundMajblommans RiksförbundMajblommans Riksförbund

Majblomman blir vitsippa

Årets majblomma liknar en vitsippa! De nya färgerna har precis presenterats tillsammans med årets affisch, vid en festlig ceremoni på Mariaskolan i Stockholm.

Majblomman 2019 ser ut som en vitsippa med gräsgrön botten, gammeldags vaniljfärgade kronblad och en ljusgrön pärla i mitten. Bakom designen finns 13-åriga Saga, som vunnit Majblommans färgtävling. Hon är överraskad och glad, men tycker att uppmärksamheten känns för pirrig för att vara på plats på Mariaskolan. Den nya majblomman avtäcks i stället av Alice Almarales Mossberg, 15, som har skapat årets affisch:

-         Saga hälsar att majblomman helt klart liknar en vitsippa, men egentligen tänkte hon på ett fotbollslag när hon valde färgerna, säger Alice.

Att måla för Majblomman är en tradition som startade med Carl Larsson år 1912. Genom åren har många svenska konstnärer bidragit. Alice Almarales Mossberg är debutant. Hon går på Svenska Balettskolan Göteborg och älskar att uttrycka sig genom konst:

-         Det gör jag verkligen, och det är väldigt roligt att skapa för just Majblomman som jag känner starkt för. Mitt budskap är att alla barn och unga är viktiga, oavsett varifrån de kommer. Konkret föreställer tavlan människor, kanske barn. Och majblommor, så klart.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve:

-         1918 års blomma var också en vitsippa och det är svindlande att tänka på alla barn som fått stöd av Majblomman sedan dess, och på alla barn som sålt majblommor för att göra det möjligt. Alice tavla fångar verkligen det Majblommans står för, alla barns rätt till att vara med i gemenskapen, oavsett ekonomiska förutsättningar.

Majblommans insamling startar den 11 april 2019, då barn över hela landet börjar sälja majblommor. Förra året fick de ihop 66 miljoner kronor på två veckor. Pengarna går till barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sveriges alla kommuner. Majblomman verkar mot barnfattigdom, både genom ekonomiskt stöd till enskilda barn och genom opinionsbildning om barns rättigheter.

Praktisk information

Högupplösta bilder på årets majblomma och på Alice Almarales Mossberg finns att ladda ner på Majblomman Via TT.

Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve nås på 070-2068738.

Alice Almarales Mossberg kontaktas bäst via sin mamma Malin Mossberg på 079-3459198 . En intervju med Alice bifogas och får publiceras fritt.

Majblommans designer Saga önskar vara anonym. En intervju med Saga bifogas och får publiceras fritt.

För mer information, välkommen att kontakta Majblommans pressekreterare Liv Landell Major på 0708-742713 eller liv.landell@majblomman.se

Majblomman har fått en årsneutral logo och en grafisk identitet med tydliga kopplingar till vår 111-åriga historia. Varmt välkommen att besöka nya www.majblomman.se för mer information!

Äntligen säljer barnen majblommor med Swish!10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Torsdag 11 april kl 12.00 går startskottet för tiotusentals barn som ska sälja majblommor över hela landet.Samtidigt kan Majblomman äntligen erbjuda digital betalning via Swish! Så här funkar det: Varje barn får en QR-kod från Swish, som köparen läser av med sin smarta telefon. QR-koden är personlig och hjälper barnet att hålla koll på sin insamling. Egen telefon behövs alltså inte, och den som vill undvika kontanter kan så klart sälja majblommor enbart med Swish. - Vi är så glada över att ha hittat en digital lösning som både är säker för barnen som säljer majblommor, och smidig för den som inte har kontanter på sig, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve Majblomman är en barnrättsorganisation som verkar för att alla barn i Sverige ska inkluderas i gemenskapen i skolan och på fritiden, oavsett ekonomiska förutsättningar. Vi samlar in pengar genom att barn i hela Sverige säljer majblommor varje vår. På så vis kan vi dela ut ekonomiskt stöd till enskilda barn, påverka b