Majblomman blir vitsippa
Majblomman 2019 ser ut som en vitsippa med gräsgrön botten, gammeldags vaniljfärgade kronblad och en ljusgrön pärla i mitten. Bakom designen finns 13-åriga Saga, som vunnit Majblommans färgtävling. Hon är överraskad och glad, men tycker att uppmärksamheten känns för pirrig för att vara på plats på Mariaskolan. Den nya majblomman avtäcks i stället av Alice Almarales Mossberg, 15, som har skapat årets affisch:
- Saga hälsar att majblomman helt klart liknar en vitsippa, men egentligen tänkte hon på ett fotbollslag när hon valde färgerna, säger Alice.
Att måla för Majblomman är en tradition som startade med Carl Larsson år 1912. Genom åren har många svenska konstnärer bidragit. Alice Almarales Mossberg är debutant. Hon går på Svenska Balettskolan Göteborg och älskar att uttrycka sig genom konst:
- Det gör jag verkligen, och det är väldigt roligt att skapa för just Majblomman som jag känner starkt för. Mitt budskap är att alla barn och unga är viktiga, oavsett varifrån de kommer. Konkret föreställer tavlan människor, kanske barn. Och majblommor, så klart.
Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve:
- 1918 års blomma var också en vitsippa och det är svindlande att tänka på alla barn som fått stöd av Majblomman sedan dess, och på alla barn som sålt majblommor för att göra det möjligt. Alice tavla fångar verkligen det Majblommans står för, alla barns rätt till att vara med i gemenskapen, oavsett ekonomiska förutsättningar.
Majblommans insamling startar den 11 april 2019, då barn över hela landet börjar sälja majblommor. Förra året fick de ihop 66 miljoner kronor på två veckor. Pengarna går till barn som lever i ekonomisk utsatthet i Sveriges alla kommuner. Majblomman verkar mot barnfattigdom, både genom ekonomiskt stöd till enskilda barn och genom opinionsbildning om barns rättigheter.
Praktisk information
Högupplösta bilder på årets majblomma och på Alice Almarales Mossberg finns att ladda ner på Majblomman Via TT.
Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve nås på 070-2068738.
Alice Almarales Mossberg kontaktas bäst via sin mamma Malin Mossberg på 079-3459198 . En intervju med Alice bifogas och får publiceras fritt.
Majblommans designer Saga önskar vara anonym. En intervju med Saga bifogas och får publiceras fritt.
För mer information, välkommen att kontakta Majblommans pressekreterare Liv Landell Major på 0708-742713 eller liv.landell@majblomman.se
Bilder
Dokument
Om
Majblomman har fått en årsneutral logo och en grafisk identitet med tydliga kopplingar till vår 111-åriga historia. Varmt välkommen att besöka nya www.majblomman.se för mer information!
Följ Majblommans Riksförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Majblommans Riksförbund
Majblomman släpper barnfattigdomskarta25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ansökningarna om ekonomiskt stöd till Majblomman strömmar in. För att påminna om barns villkor i olika delar av landet presenterar barnrättsorganisationen en karta över barnfattigdomen i Sverige, med digitala majblommor som saknar ett, två eller tre blad.
Interflora stöttar Majblomman17.4.2024 13:21:24 CEST | Pressmeddelande
Årets majblommeförsäljning är i full gång. Hittills har barnens insamling slagit alla rekord. Majblommeförsäljningen har ökat rejält jämfört förra året när den andra insamlingsveckan inleds. Barnens insamling får sedan ett par år dessutom värdefull draghjälp av Interflora. Floristkedjan har tagit fram en särskild bukett i årets lila färger. För varje såld bukett går 30 kronor oavkortat till Majblommans arbete mot barnfattigdom i Sverige. Interfloras florist Anette Strahl: – Jag valde lila snittblommor som är typiska för säsongen, som klematis, prärieklocka och limonium. För att förstärka den vårfräscha känslan plockade jag in några vita också – lejongap, slöjsilja, Alstroemeria och Krysantemum Santini. Majblommans generalsekreterare Åse Henell om samarbetet: - Att barn över hela landet säljer majblommor är en tradition som verkligen hör våren till, och att få extra stöd genom en blombukett känns självklart och välkommet. Rätt samarbeten med engagerade företag är jätteviktigt för Majblo
Majblomman fick rekordstart11.4.2024 11:08:27 CEST | Pressmeddelande
I går kl 12.00 gick startskottet för ca 40.000 barn som säljer majblommor över hela landet. Vid midnatt stod det klart att första dagens försäljning innebar premiärrekord. Försäljningen landade på 15,4 miljoner kronor. Beloppet är det bästa någonsin för en premiärdag. - Det känns helt fantastiskt med en riktig superstart 2024! Vi har känt av ett ökat tryck från barn som vill sälja majblommor, och nu visar barnen att de menar allvar. Vi är så glada, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell. Men att öka Majblommans insamling är inget självändamål, poängerar Åse Henell: - Pengarna från majblommeförsäljningen går till barn i familjer som inte har ekonomiska marginaler. Det är för barnens skull vi säljer majblommor! Och behoven har ökat rejält de senaste åren, och det har våra majblommeföreningar märkt av. Förra årets rekordstora insamling har inte räckt till alla barn. Så fortsätt köpa majblommor! 2023 slog Majblomman ett historiskt rekord när barnen sålde majblommor för 76 miljoner
Anja Pärson köpte årets första majblommor i Umeå10.4.2024 17:11:37 CEST | Pressmeddelande
Majblommans klassiska insamling är igång, och barn säljer majblommor på gator och torg. Först ut att köpa majblommor i Umeå var alpindrottningen Anja Pärson.
Äntligen majblommor!10.4.2024 08:49:39 CEST | Pressmeddelande
Den 10 april kl 12.00 går startskottet för årets majblommeförsäljning. Barn över hela landet siktar på nya rekord med hjälp av en specialdesignad blomma. Det gäller att mobilisera inför det ökade trycket från barnfamiljer som pressas av dyrtiderna, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum