Majblomman delar ut Partiblommor mot barnfattigdom

Med drygt två veckor kvar till valet har barnrättsorganisationen Majblomman tagit fram åtta unika majblommor i riksdagspartiernas respektive färger. "Partiblommorna" överlämnas till partiledarna för att få fram förslag på åtgärder mot barnfattigdomen i Sverige.

I Sverige lever vart tionde barn i fattigdom. Med ökad inflation och en annalkande lågkonjunktur riskerar barnfattigdomen att öka ytterligare. Trots det är debatten om barns situation i princip frånvarande i årets valrörelse. Därför lånar Majblomman ut sin form för första gången på 115 år, och delar ut särskilda "partiblommor" på villkor att politikerna presenterar konkreta åtgärder.

Majblommans generalsekreterare Åse Henell:

- Det är vår uppfattning att både barns utsatthet och deras rättigheter har försvunnit i valdebatten. Partiblomman är en vänlig men bestämd uppmaning till skärpning. Alla får den, men vi är tydliga med att partiblomman bara ska bäras om man levererar konkreta förslag på hur Sverige ska rå på den barnfattigdom som angår oss alla.

I och med de kraftigt stigande priserna på mat är det Majblommans bild att barns utsatthet har ökat påtagligt sedan i våras. Precis som under pandemin drabbas barn med svaga resurser snabbare och hårdare i kristider.

Majblomman har en rad förslag på politiska åtgärder som skulle gynna barn i ekonomisk utsatthet på både kort och lång sikt:

• Att förtäckta avgifter som matsäck och insamlingar  i skolan tas bort.
  • Att kollektivtrafik blir gratis för alla under 18 på kvällar, helger och lov.
  • Att barn får behålla det stöd de får av Majblomman, även i familjer med  försörjningsstöd.

- Våra förslag är sociala investeringar som är relativt enkla att genomföra. Men de kommer att göra stor skillnad för alla de barn som lever i fattigdom. Det handlar om att alla barn ska kunna delta i skolaktiviteter, ha en meningsfull fritid och att inte känna sig utanför kompisarnas gemenskap, säger Åse Henell.

Partiblommorna har skickats med post till samtliga partiledare. Majblomman kommer att följa upp initiativet under Frihamnsdagarna i Göteborg 25 – 27 augusti.

För mer information, varmt välkommen att kontakta

Åse Henell, generalsekreterare: 076-0070618

Liv Landell Major, pressekreterare: 0708-742713

Liv Landell Major - pressekreterare: 0708-742713

Åse Henell är generalsekreterare för Majblommans Riksförbund. (Foto: Lisa Thanner)

Majblomman är en ideell barnrättsorganisation som arbetar för att motverka barnfattigdomen i Sverige. Genom att dela ut ekonomiskt stöd, påverka beslut och finansiera forskning kan vi ge fler barn en barndom fri från fattigdom.

Följ oss på Facebook och Instagram

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning från Verian bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.

Ny rapport. Välkomna på pressbriefing där Rädda Barnen, Röda Korset, Majblomman och Hyresgästföreningen presenterar färska siffror över barnfamiljers ekonomiska svårigheter7.3.2024 15:39:37 CET | Pressmeddelande

Den 19 mars bjuder Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset in utvalda medier för att presentera en helt färsk Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.