Majblomman spurtar mot 10 miljoner

Rekord och kris för barnrättsorganisationen

Majblommans digitala insamling närmar sig sitt slut. På fyra veckor har svenska folket köpt virtuella majblommor för snart 10 miljoner kronor. Just nu saknas 500 tusen kronor till det målet. Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve:

- Vi är överväldigade över hur människor i hela landet har ställt upp, startat digitala insamlingar och köpt virtuella majblommor. Folk har verkligen fattat att Majblommans arbete för att motverka barnfattigdomen i Sverige behövs mer än någonsin nu. Den digitala insamlingen blev lösningen när vi tvingades ställa in försäljningen av fysiska majblommor. Allt skedde väldigt fort och vi hade ingen aning om vad vi kunde förvänta oss när vi drog igång för en månad sen. Att nå 10 miljoner hade känts helt otroligt.

Det finns en plan för slutspurten, berättar Tove Lindahl Greve:

Vi har 2500 pågående insamlingar som drivs av skolklasser, företag och privatpersoner. Vi utmanar varje insamling att öka med 200 kronor. Om vi kan få så många som möjligt att dela sina insamlingar en sista sväng så har vi en god chans att få in den halva miljon som behövs för att nå 10 miljoner till sista maj.

Dessutom finns antika majblommor i potten:

- Vi delar vi ut majblommor från år 1920 till en handfull insamlingar. Den som gör ett riktigt ryck nu på slutet kan få ta emot en 100 år gammal majblomma, säger Tove Lindahl Greve.

Samtidigt som man skördar digitala framgångar tvingas Majblomman hantera ett historiskt tapp på ca 57 miljoner kronor. Pandemin har lett till att barnens försäljning av fysiska majblommor stoppats helt, för första gången på 113 år.

- Det stämmer att Majblomman är mitt i en historisk kris, som så många andra just nu. Vi förlorar en hisnande summa jämfört med ett normalt år, som 2019 då barnen sålde majblommor för 67 miljoner. Men vi gör allt vi kan för att överleva och komma tillbaka, Majblomman finns till för barn som lever i ekonomisk utsatthet och de behöver oss mer än någonsin nu. Vi ska fortsätta dela ut ekonomiskt stöd till barn och fortsätta stärka barns rättigheter nationellt. Alla som har bidragit till den digitala kampanjen har gjort den till en succé mitt i krisen. Människor är fantastiskt, det känns hoppfullt och visar att det är möjligt att gå samman och förändra även när inget är sig likt. avslutar Tove Lindahl Greve.

För mer information,

Välkommen att kontakta

Liv Landell Major, pressekreterare: 0708-742 713 / liv.landell@majblomman.se

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare: 070-206 87 38 / tove.lindahl.greve@majblomman.se