Mälarenergi varnar för höga flöden i vattendragen

De senaste dagarnas nederbörd har orsakat höga flöden i såväl Svartån som Kolbäcksån, Hedströmmen och Arbogaån. "Flödena är så höga att de påminner om en vårflod och vi vill uppmana till allmän försiktighet", säger Jenny Holmberg, pressansvarig för Mälarenergi.
Mälarenergis vattenkraftstationer går för fullt, trots att det bara är augusti. Bilden visar kraftstationen i Surahammar. Foto: Lucas Hed.

Torsdagen den 10 augusti var flödena i vattendragen inte avtagande utan stigande och medarbetarna inom Mälarenergi Vattenkraft har satt igång samtliga kraftstationer.

– Kraftstationernas aggregat går för fullt och det är inte normalt i augusti. Då brukar våra kraftstationer stå still i väntan på höstens regn, säger Jenny Holmberg.

– Det vi ser nu påminner om en vårflod. Skillnaden mellan april och augusti är att i april så har människor inte fått ut båtar och bryggor än. Så här års är det mer aktivitet nära vattendragen. Därför vill vi uppmana till allmän försiktighet. Det är viktigt att följa med i väderprognoserna, vara medveten om att det kan strömma rejält på sina håll och vara extra vaksam. Vattnet kan dra med sig en del bråte, som nedfallna träd och liknande, och det kan också finnas en erosionsrisk när marken är så vattenmättad.

Mälarenergi äger och driver 41 vattenkraftstationer.

– Vad gäller anläggningarna, så finns ingen anledning till oro. Vi jobbar på, följer med flödena, tar emot så mycket vatten vi kan och håller de vattennivåer vi ska ha. Men flödena är som sagt onormalt höga för årstiden och det behöver människor med brygga och båt eller som helt enkelt är ute och rör sig nära vattendragen ta höjd för.

Mälarenergi AB
721 32 Västerås

021-395000https://www.malarenergi.se/

Mälarenergi producerar och levererar el, värme, vatten, kyla och energitjänster som möjliggör ett hållbart samhälle där alla får plats. Vi är ungefär 750 medarbetare som, tillsammans med kunder och partners, arbetar målmedvetet mot vår vision: En värld där vi tillsammans lever och verkar helt utan klimatpåverkan. Koncernen omsätter cirka 3 miljarder kronor och ägs av Västerås stad.