Malin Andersson är ny team manager för F17 i bandy

Malin Andersson, meriterad elitspelare i bandy, landslagsspelare och VM-medaljör, har utsetts till ny Team manager för F 17-truppen och kommer nu att ingå i ledarstaben kring förbundskaptenerna Lisa Ahlander och Linnea Thored Bergkvist.
Malin Andersson Foto: Romus Ramström

Malin Andersson har spelat bandy på elitnivå sedan hon var 15 år och representerat Sandviken AIK och Skutskär. Hon har spelat fyra VM där det blivit guld i samtliga. Utöver det har hon också två SM guld, ett med Sandviken AIK och ett med Skutskär, och tre SM silver.

– Det ska bli jättekul att få vara en del i detta och att få hjälpa till att vägleda tjejerna i truppen, säger Malin Andersson som inte längre själv är aktiv spelare. Det blir tomt att bara sluta med något som har varit en så stor del av ens liv.

– Jag kommer att kunna prata med tjejerna om vad de står inför och delge mina erfarenheter och upplevelser. Och naturligtvis tips och trix hur man förbereder sig inför ett mästerskap. Det ser jag fram emot, fortsätter Malin Andersson.

Som Team manager för F 17 kommer Malin Andersson att jobba med de praktiska bitarna kring truppen men också stötta förbundskaptenerna kring den sportsliga delen.

– Förutom hennes bandyerfarenhet kommer Malin att bidra med sitt sätt att tänka innovativt, sin analytiska förmåga och sin ledarskapsfilosofi. Utöver det får vi in en av Sveriges bästa bandyspelare som förstärker den seriösa och professionella satsning som vi vill statuera vårt landslag med. Jag och Linnéa är otroligt tacksamma och ser mycket fram emot att fortsätta vårt arbete tillsammans med Malin framåt, säger förbundskapten Lisa Ahlander.

Malin Andersson
Team manager F17
+46 73-529 71 15

Malin Andersson Foto: Romus Ramström

Svenska Bandyförbundet har till uppgift att främja och administrera den organiserade bandyn i Sverige, och att företräda den internationellt.