Mallas salong 18/3 med Gertrud Larsson, Marie Persson Hedenius och Petra Brylander

Programmet är tyvärr inställt 18/3. // Mallas salong startade hösten 2019 och bjuder in publik att delta i samtal, reflektera och ställa frågor till gäster och till varandra.
Affischbild för Mallas salong. Illustration: Michelle Hammenfeldt

Teaterchef Petra Brylander bjuder in dramatikern Gertrud Larsson och dramaturgen Marie Persson Hedenius till Mallas salong 18/3 kl 18.00. Samhällsförankrad dramatik står i fokus för det aktuella samtalet, inför urpremiären av Årets svensk 4/4.

Årets svensk får urpremiär på Uppsala stadsteater med Özz Nûjen i rollen som Refaat El-Sayed. Föreställningen regisseras av Michaela Granberg. Läs mer om föreställningen...

Gertrud Larsson är dramatiker och regissör. Flera av hennes pjäser har satts upp på Uppsala stadsteater under åren, till exempel Den flygande handläggaren, om Försäkringskassan, och Hela folkets järnväg, om avregleringen av SJ. Just nu är hon aktuell som författare till Årets svensk, med urpremiär på Uppsala stadsteater 4/4. Årets svensk speglar ett stycke svensk historia med fokus på händelser kring Refaat El-Sayed, en entreprenör i läkemedelsbranschen, med aktievärden som stiger med raketfart i hans företag Fermenta. Gertrud Larsson utgör även den ena halvan i Utkantssverige, ett hyllat satirinslag i SR P1:s God morgon, världen!

Marie Persson Hedenius är dramatiker och dramaturg vid Uppsala stadsteater. Förutom att arbeta med pjäsdramaturgi och pjäsutveckling är Marie också delaktig i teaterns konstnärliga processer och repertoarläggning. Marie har även skrivit dramatik och undervisat på flera av landets scenskolor. Marie arbetar som dramaturg för föreställningen Årets svensk.

Affischbild för Mallas salong. Illustration: Michelle Hammenfeldt

Uppsala stadsteater är Sveriges tredje största stadsteater. Vår vision är att skapa omvälvande scenkonst av högsta kvalitet som berör och utmanar i nuet och in i framtiden. Vi har också ett löfte: att beröra bortom föreställningen.

Repertoaren är bred och innehåller klassiker såväl som innovativ scenkonst, komedi och bråddjup dramatik för publik i alla åldrar.