Malmgren till final i U23-EM

Efter en fallvinst i en jämn semifinal mot Mihaela Samoli från Moldavien, är Jonna Malmgren klar för final i U23-EM i Bukarest, Rumänien. I finalen möter hon hemmafavoriten Ana, regerande europamästare i 55 kg.
Jonna Malmgren i final i 55 kg, U23-EM i Bukarest.

Även om Jonna gått upp en viktklass under U23-EM så var hon inför tävlingen favorit i 55 kg. Hon inledde mot Azerbaijans Elnura Mamadova. Efter en liten skakig första period där Jonna lång under med 2-4 i paus kunde man se att Jonna var en klass bättre än azerbaijanskan. Efter fyra minuters brottning var matchen över genom en stilfull fallvinst från Malmgren.

I Semifinalen väntade Mihaela Samoil från Moldavien. En Etablerad brottare som tog silver på U23-VM i fjol. Senast brottarna
Möttes var i JVM-finalen 2021. Den gången vann Jonna en jämn match som svängde fram och tillbaka. Nu var det andra bullar. Efter bara 30 sekunder kom Jonna in på ett fint dyk där hon fångade moldaviskans ben och till sist hade det över sitt eget huvud. Efter lite justering kunde jonna svepa Samoils ben och få ner henne i fallläge. Moldaviskan försvarade sig och kom runt på mage, väl där paketerade Jonna återigen ihop sin motståndare med en klassisk fällkniv och kunde sekunderna senare få sin hand uppsträckt i luften då fallvinsten och finalbiljetten var ett faktum.

Nu möts två regerande europamästare i morgondagens i final. Jonna möter hemmafavoriten och regerande europamästaren i 55 kg, Andreea Beatrice Ana, Rumänien.

Finalen går runt 17:30, torsdag 16 mars.

För mer information och resultat och tider gå in på UWW.org

Kontakt på plats:

Leonard Östlund
Svenska Brottningsförbundet, teamleader U23 EM

Jonna Malmgren i final i 55 kg, U23-EM i Bukarest.