Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan
De allra flesta svenskar – hela 96 procent – kan tänka sig att förändra sitt beteende för att minska sin klimatpåverkan. Statistiken visar att man framförallt är beredd att betala lite mer eller acceptera olägenheter i vardagen för att leva mer klimatvänligt, till exempel genom att sortera sitt hushållsavfall, minska sin plastanvändning, äta mindre kött, äta lokalproducerade varor för att minimera transportutsläppen eller åka mer kollektivt. Om det inte existerar några klimatvänliga alternativ, till exempel till utrikesflyg eller shopping, så är det däremot bara var tionde svensk som är beredd att göra avkall på detta.
Jämförelsevis så är nästan en fjärdedel av svenskarna beredda att avstå från att ta flyget inrikes, medan bara var tionde svensk är beredd att avstå utlandsresan för att minska sin klimatpåverkan.
- Att många är beredda på att avstå inrikesflyg men inte utrikesflyg beror antagligen på att man inrikes kan ta tåget istället, medan det inte finns ett alternativ till flyg för utlandsresan. De flesta svenskar reser bara utomlands en eller max två gånger per år och för många är detta ett av få tillfällen då de helt kan koppla bort jobbet, kanske umgås med hela familjen mellan generationerna, njuta av sol och värme, och vidga sina vyer genom att uppleva nya länder och kulturer. Det sitter då långt inne att välja bort denna utlandsresa, säger Katarina Daniels.
Vilka uppoffringar man är beredd att göra varierar även stort beroende på ålder, kön och var man bor i landet. Att begränsa sin köttkonsumtion är något som boende i storstäder är mer villiga att göra jämfört med boende i övriga landet (35 procent jämfört med 20 procent). Kvinnor är också mer benägna än män (33 procent jämfört med 20 procent) att dra ner köttkonsumtionen. Personer i åldern 41-50 är mest benägna att sopsortera, var sjätte person mellan 41-50 år kan tänka sig att sortera avfallet. De yngre invånarna i åldern 18-30 är istället minst villiga att sopsortera. Istället är de mer benägna än övriga åldersgrupper att avstå från att flyga inrikes.
Vad kan du tänka dig att göra för att minska din klimatpåverkan?
- Sopsortera, 51 procent
- Minska mitt användande av plast (påsar, förpackningar etc.), 48 procent
- Äta lokalproducerade varor/varor i säsong, 41 procent
- Äta mindre kött, 26 procent
- Avstå från att ta flyget inrikes, 23 procent
- Avstå från att åka bil och istället åka mer kollektivt/cykla/åka tåg, 20 procent
- Plocka upp plast och skräp i naturen, 14 procent
- Byta min bil mot en elbil, 12 procent
- Shoppa mindre, 12 procent
- Avstå från att ta flyget utomlands, 10 procent
- Tveksam, vet ej, 3 procent
- Annat, 3 procent
- Inget, 4 procent
Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval
För mer information kontakta:
Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.
Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.
Bilder
Dokument
Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Osäkert världsläge styr svenskarnas val av resmål24.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Oroligheter i omvärlden minskar inte svenskarnas reslust, men spelar in på valet av destination och restyp, detta enligt resebyrån Tickets SIFO-undersökning. Den viktigaste faktorn vid val av resmål är att det är tryggt och säkert, svarade 40 procent, tätt följt av priset på resan och att det finns direktflyg tillgängligt – tre restrender som tydligt speglar vår samtid.
Vårens röda dagar – så maxar du ledigheten16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med våren kommer även de röda dagarnas årstid, och därmed den perfekta tiden att resa i väg på en långweekend. Första maj, Kristi himmelsfärd och nationaldagen hägrar, som i år alla ligger fördelaktigt för arbetstagare. Tjuvstarta sommaren innan alla andra och möt värmen i Sydeuropa.
Europeiska cityfavoriter - här vill svenskarna helst möta våren11.4.2024 10:20:13 CEST | Pressmeddelande
Den svenska våren är inte helt pålitlig – värmande vårvindar kan snabbt bytas ut mot snöslask. Att möta våren i en europeisk storstad kräver ingen backup med vinterjacka i bagaget. Rom, Prag och Barcelona är de mest populära weekendstäderna i år, medan London halkar ner. Resebyrån Ticket har tagit fram en topp 10-lista över svenskarnas cityfavoriter för våren 2024.
Hit reser svenskarna i påsk21.3.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en populär tid för en semesterresa, och mer än vart tionde svensk säger att de planerar att åka utomlands i år enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning. Den ovanligt tidiga påsken har samtidigt förändrat svenskarnas resmönster.
Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Så blir reseåret 20245.3.2024 05:15:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Ticket har genomfört en stor Sifo-undersökning och grävt i bokningsstatistiken för att kartlägga svenska folkets resmönster i sin årliga trendrapport Ticket Collection. Den visar att mer än hälften av svenskarna tänker resa utomlands på semester under 2024, men ekonomin och den oroliga omvärlden förändrar resandet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum