Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

De allra flesta svenskar – hela 96 procent – kan tänka sig att förändra sitt beteende för att minska sin klimatpåverkan. Statistiken visar att man framförallt är beredd att betala lite mer eller acceptera olägenheter i vardagen för att leva mer klimatvänligt, till exempel genom att sortera sitt hushållsavfall, minska sin plastanvändning, äta mindre kött, äta lokalproducerade varor för att minimera transportutsläppen eller åka mer kollektivt. Om det inte existerar några klimatvänliga alternativ, till exempel till utrikesflyg eller shopping, så är det däremot bara var tionde svensk som är beredd att göra avkall på detta.

Jämförelsevis så är nästan en fjärdedel av svenskarna beredda att avstå från att ta flyget inrikes, medan bara var tionde svensk är beredd att avstå utlandsresan för att minska sin klimatpåverkan.

- Att många är beredda på att avstå inrikesflyg men inte utrikesflyg beror antagligen på att man inrikes kan ta tåget istället, medan det inte finns ett alternativ till flyg för utlandsresan. De flesta svenskar reser bara utomlands en eller max två gånger per år och för många är detta ett av få tillfällen då de helt kan koppla bort jobbet, kanske umgås med hela familjen mellan generationerna, njuta av sol och värme, och vidga sina vyer genom att uppleva nya länder och kulturer. Det sitter då långt inne att välja bort denna utlandsresa, säger Katarina Daniels.

Vilka uppoffringar man är beredd att göra varierar även stort beroende på ålder, kön och var man bor i landet. Att begränsa sin köttkonsumtion är något som boende i storstäder är mer villiga att göra jämfört med boende i övriga landet (35 procent jämfört med 20 procent). Kvinnor är också mer benägna än män (33 procent jämfört med 20 procent) att dra ner köttkonsumtionen. Personer i åldern 41-50 är mest benägna att sopsortera, var sjätte person mellan 41-50 år kan tänka sig att sortera avfallet. De yngre invånarna i åldern 18-30 är istället minst villiga att sopsortera. Istället är de mer benägna än övriga åldersgrupper att avstå från att flyga inrikes.

Vad kan du tänka dig att göra för att minska din klimatpåverkan?

1. Sopsortera, 51 procent
  2. Minska mitt användande av plast (påsar, förpackningar etc.), 48 procent
  3. Äta lokalproducerade varor/varor i säsong, 41 procent
  4. Äta mindre kött, 26 procent
  5. Avstå från att ta flyget inrikes, 23 procent
  6. Avstå från att åka bil och istället åka mer kollektivt/cykla/åka tåg, 20 procent
  7. Plocka upp plast och skräp i naturen, 14 procent
  8. Byta min bil mot en elbil, 12 procent
  9. Shoppa mindre, 12 procent
  10. Avstå från att ta flyget utomlands, 10 procent
  11. Tveksam, vet ej, 3 procent
  12. Annat, 3 procent
  13. Inget, 4 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval

Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig Ticket

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Minskat resande – men dessa restyper går mot trenden2.10.2018 10:15Pressmeddelande

Svenska resenärers utlandsresande har ökat stadigt under flera år, med många nya reserekord som följd. Sommaren 2018 bröts denna trend och semesterresor utomlands minskade – till stor del som en konsekvens av den varma sommaren med höga temperaturer under lång tid. En restyp går dock mot trenden och ökar bland svenska resenärer: upplevelsebaserade resor som exempelvis rundresor, vandringsresor eller safari.