Många betalar för höga fjärrvärmeavgifter

Många fjärrvärmebolag har orimligt hög lönsamhet. Det visar en ny rapport från Fastighetsägarna, som granskat alla fjärrvärmebolags avkastning. I slutändan går det ut över kunderna, som betalar för höga avgifter.

Fjärrvärmedistribution är ett naturligt monopol, men prissättningen sker på affärsmässiga grunder. Det gör att kunden hamnar i underläge. Det är därför viktigt att branschens prissättning granskas noga. Fastighetsägarna har uppmärksammat fjärrvärmebolagens höga lönsamhet tidigare. En ny rapport visar att vinsterna är fortsatt höga.

I ”Fjärrvärmekollen” redovisas avkastningen på totalt kapital för samtliga fjärrvärmebolag under perioden 2014 till 2018. Många av dem har avkastningsnivåer som fått konkurrensutsatta företag att jubla. Exempelvis har 19 bolag en genomsnittlig avkastning högre än 10 procent.

- Företag på en monopolmarknad bör inte ha en så hög avkastning över en längre period. I praktiken innebär det att många fjärrvärmekunder betalar en orimligt hög taxa säger David Björnberg på Fastighetsägarna.

Högst avkastning av alla bolag hade Värmevärden i Hofors AB, som i genomsnitt hade en avkastning på 24,1 procent. Flera andra bolag hade en genomsnittlig avkastning på över 15 procent, bland annat Norrenergi och Södertörn Fjärrvärme AB som tillhandahåller fjärrvärme till Stockholms kranskommuner. Bland bolag i storstadskommunerna har Göteborgs Energi (10 procent) högst avkastning.  Nästan samtliga bolag med högst avkastning har också en mycket god soliditet.

- Många bolag menar att höga vinster ska finansiera framtida investeringar. Det är ett argument som inte håller när man granskar siffrorna noggrannare. Bolagen med högst avkastning har goda möjligheter att finansiera investeringar med hjälp av lån, säger David Björnberg.

Idag diskuteras prisförändringar på fjärrvärmemarknaden i Prisdialogen, som är en samverkan mellan leverantörer och kunder.  Syftet är bland annat att öka transparensen och förståelsen för bolagens prissättning.

- Dagens modell hindrar inte en stor andel bolag från att ha en orimligt hög avkastning. I slutändan måste branschen ta ett eget ansvar. Fjärrvärme är en smidig och miljövänlig uppvärmningsmetod, så att den är konkurrenskraftig ligger i allas intresse, säger David Björnberg.

I rapporten redovisas avkastningen för samtliga Sveriges fjärrvärmebolag.

David BjörnbergOmvärldsanalytiker Fastighetsägarna GFR

Fastighetsägarna GFR: Västra Götalands län, Värmlands län, Hallands län, Jönköpings län, Kalmar län och västra Östergötlands län.

031-755 33 03david.bjornberg@fastighetsagarna.se

Så konsumerade Landskronaborna i stadskärnan – före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Totalt minskade Landskronas stadskärna sin omsättning med 1 procent under 2019. Det ligger i linje med andra stadskärnor av samma storlek. Branscherna kommersiell service och dagligvaruhandeln ökade sin omsättning, medan de andra branscherna i stadskärnan hade det svårare. Tuffast var det för hotell- och restaurangnäringen och för sällanköpsvaruhandeln, där modehandeln och hem- och fritidsvaror ingår. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020, drabbades modehandeln tillsammans med hotell- och restaurangnäringen hårt. Men det finns även branscher som klarade sig bättre om man jämför med andra stadskärnor av samma storlek. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Höörborna i stadskärnan – före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Under 2019 gick det bäst för kommersiell service och försäljningen av hem- och fritidsvaror i Höörs stadskärna. Andra branscher gick det sämre för. Tuffast var det för dagligvaruhandeln och restaurangerna. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 visar prognosen att stadskärnan i Höör klarade sig relativt bra och förväntas ha behållit en större del av sin omsättning även om enskilda branscher drabbades. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Trelleborgarna i stadskärnan – före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Under 2019 ökade den totala omsättningen i Trelleborgs stadskärna med 2,4 procent. För de allra flesta branscher var utvecklingen starkare än i jämförbara städer. Den bransch som hade störst tillväxt var modehandeln, medan det var betydligt tuffare för kommersiell service. Nästan alla branscher i stadskärnan drabbades när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Trots detta visar prognosen att stadskärnan ser ut att ha behållit en något större del av sin omsättning än andra medelstora städer. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Ystadborna i stadskärnan – före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Ystads stadskärna som ökade sin totala omsättning med 1,3 procent. Bäst gick det för stadskärnans hotell, restauranger, caféer och övrig kommersiell service. Det följer trenden i landet och branscherna har gynnats av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast i Ystads stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Malmös stadskärna stod sig i konkurrensen om kunderna – både före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Under 2019 gick det bra för Malmös stadskärna som ökade den totala omsättningen med 4,2 procent. Alla branscher hade en positiv tillväxt och både dagligvaruhandeln och kommersiell service hade en starkare utveckling än i andra storstäder. Men när coronakrisen slog till under våren 2020 drabbades många av stadskärnans verksamheter av kundbortfall, vilket slog hårt mot omsättningsutvecklingen. Trots det väntas stadskärnan ha behållit en större andel av sin omsättning än andra storstäder. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Eslövsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Eslövs stadskärna som ökade sin totala omsättning med 2 procent. Bäst gick det för dagligvaruhandeln och modehandeln. Även hotell- och restaurangbranschen ökade sin omsättning och branscherna har gynnats av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Eslövs cityhandel klarade sig också bättre än liknande städer när coronakrisen slog till med full kraft i våras. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.