Många föräldrapenningdagar brinner inne

De allra flesta dagar med föräldrapenning används innan barnen har nått åldersgränsen för när dagarna inte kan betalas ut. Men en ny analys och ny statistik från Försäkringskassan visar att för drygt 70 procent av barnen födda 2010 finns dagar som inte använts. Totalt handlar det om 3,7 miljoner dagar som inte användes.

Många föräldrar sparar dagar med föräldrapenning för att kunna tillbringa tid med barnen även efter att de börjat i förskolan. Dagarna måste dock användas innan barnen har nått åldersgränsen för när föräldrapenningen inte kan betalas ut längre. De dagar som inte använts före denna gräns kan inte betalas ut, utan blir så kallade dagar som brinner inne. Störst andel av dagarna som brinner inne är på lägstanivå, men andelen dagar på sjukpenningnivå ökar.

– I genomsnitt var det 33 dagar som brann inne per barn födda 2010 vilket totalt handlar om nästan 3,7 miljoner dagar. Det motsvarar ungefär 1,4 miljarder kronor som kunde ha betalats ut i föräldrapenning om föräldrarna hade tagit ut alla sina dagar, säger Alexandra Wallin som är chef för Avdelningen barn och familj på Försäkringskassan.

Viktigaste resultaten

• För 70 procent av barnen födda 2010 hade föräldrarna inte använt alla dagar med föräldrapenning, men för många är det få dagar som brinner inne.

• En majoritet av dagarna som inte används är dagar på lägstanivå, men under de senaste åren har andelen dagar som brinner inne på sjukpenningnivå ökat. För barn födda 2010 var 43 procent av dagarna som brann inne dagar på sjukpenningnivå.

• 52 procent av föräldrarna med ensam vårdnad använder alla dagar med föräldrapenning. Bland föräldrar med gemensam vårdnad är motsvarande siffra 28 procent.

• Föräldrar med låg inkomst har i genomsnitt fler dagar på sjukpenningnivå som brinner inne (25 dagar) än föräldrar med hög inkomst (13 dagar).

Länk till rapporten: https://www.forsakringskassan.se/statistik/publikationer/korta-analyser
Länk till statistiken: https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/227b9c0c-2e17-4df6-8b8c-924767f78236/fp-dagar-som-inte-anvands.xlsm?MOD=AJPERES

Om föräldrapenning

Föräldrapenning kan betalas ut i 480 dagar för ett barn. För 390 dagar baseras ersättningen på förälderns inkomst (dagar på sjukpenningnivå). För de övriga 90 dagarna är ersättningen 180 kronor per dag (dagar på lägstanivå).

Föräldrapenning går att använda till en viss ålder på barnet. För barn födda t.o.m. 2013 går dagarna att ta ut till dess barnet fyller 8 år eller slutar första klass. För barn födda fr.o.m. 2014 kan dagarna användas till dess barnet fyller 12 år eller slutar årskurs 5, men från och med barnets 4-årsdag går det då bara att spara 96 dagar sammanlagt. Dagar som inte använts efter dessa tidpunkter kan inte betalas ut, utan brinner inne.

För mer information, vänligen kontakta Försäkringskassans presstjänst på 010-116 98 88.

Workshop i Blekinge ökar kunskap om olika roller vid sjukskrivning5.12.2019 09:00:00 CETPressmeddelande

Den 5:e och 6:e december håller Försäkringskassan och Region Blekinge en gemensam tvådagars workshop och konferens kring sjukskrivning. Syftet är att öka förståelsen för varandras roller och kunna jobba effektivare tillsammans – något som framförallt gynnar den individen som drabbas av ohälsa och inte kan fortsätta jobba. Media välkomnas till pressträff i samband med workshopen.

Försäkringskassan vill se lagskärpning för att komma åt brottsliga assistansanordnare12.11.2019 13:35:37 CETPressmeddelande

Efter att en dom i Högsta förvaltningsdomstolen klargjort rättsläget har Försäkringskassan uppmärksammat att olämpliga, och ibland rent brottsliga, företag har större möjlighet att arbeta med personlig assistans. Därför föreslår Försäkringskassan i en skrivelse till regeringen en skärpning av lagen. Domen, som meddelades i januari i år, har fått konsekvensen att myndigheten inte längre kan neka att betala ut assistansersättning till en enskild försäkrad, även om assistansen utförts av en anordnare som saknar tillstånd.