Mångfaldsarbete fyllt av glädje, stolthet och engagemang

Redan 1999 startade IKEA och Conexi ett unikt samarbete med målet att sysselsätta unga personer som befinner sig inom autismspektrat, och att förbereda dem för ett framtida arbetsliv. Tillsammans med medarbetare på IKEA och arbetsstödjare från Conexi kan arbetstagarna utifrån egna premisser skapa sig en vardag på IKEA.

Samarbetet mellan IKEA och Conexi är ett långsiktigt samarbete som ska främja kunskap om funktionsnedsättningar på arbetsplatsen och i samhället, samtidigt som personer med autism ges möjligheten att utvecklas och att nå sina individuella målsättningar i arbetslivet. Åke Larsson på HR-avdelningen på IKEA Kungens Kurva har varit med från starten:

– Det här startade som ett projekt då Åsa von Dahn, grundare av Conexi, presenterade idéen om att starta en utflyttad daglig verksamhet och att sysselsätta människor med psykisk funktionsvariation. Det ledde till ett samarbetsavtal två år senare och idag är det fortfarande ett rullande, långsiktigt samarbete som vi är otroligt glada över, säger Åke Larsson, IKEA Kungens Kurva.

IKEA Sverige har under åren utökat samarbetet och idag sysselsätter förutom IKEA Kungens Kurva också varuhusen i Västerås, Linköping, Barkarby och Uppsala personer med funktionsnedsättningar. Conexi ser mycket positivt på den utvecklingen och på framtiden.

För att se det här innehållet från press.ikea.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Åsa von Dahn, vd på Conexi, och Mattias, en av deltagarna

– IKEA är ett av Sveriges mest etablerade varumärken, och är mycket tillåtande då de öppnar upp för många olika arbetsområden. Det är viktigt i den aspekten att våra arbetstagare ska få möjligheten att arbeta med de uppgifter som just de är intresserade av. Dessutom är dessa personer i behov av en organisation som är långsiktigt hållbar, säger Åsa von Dahn, VD på Conexi.

Conexi har möjlighet att ta emot 6–8 personer inom autismspektrat på varje IKEA-varuhus som är med i samarbetet. Personerna tas in succesivt under året då det blir en plats ledig. Tillsammans med Conexis arbetsstödjare lägger man upp sitt arbete och får stöd i det man behöver för att klara av sina dagliga arbetsuppgifter. Tidsplanering och målsättning är individuella men det gemensamma målet är att man efter sin tid på Conexi och IKEA ska vara redo att ta sig vidare ut i arbetslivet.

– Vi vill att IKEA ska vara en plats där man växer som person och utvecklar både självförtroende och självkänsla för att sedan kunna ta sig vidare ut i arbetslivet efter tre till 12 månader. Conexi finns med hela vägen och i slutfasen av sin arbetsträning söker vi efter en lämplig arbetsgivare och företag som vi kommer att vara kontaktperson, både för den nya arbetsgivaren och för arbetstagaren, säger Åsa von Dahn.

Förutom den arbetslivsförberedande verksamheten jobbar IKEA med att försöka nå ut och involvera så många som möjligt av IKEAs medarbetare i integrationen och därmed öka kunskapen om särskilda behov, hur man är en bra kollega, och hur man kan stötta personer som kommer ut och arbetar på varuhusen.

– Vid varje nytt samarbete, föreläser Conexi och utbildar alla medarbetare för att de ska kunna bemöta personerna som går ut i arbetsträning på bästa sätt. Vi vill integrera dessa personer bland våra medarbetare så att de blir en naturlig del i vardagen på IKEAs varuhus. Samtidigt får personen som arbetstränar en genomgång om hur varuhuset fungerar, med allt från rutiner till sociala koder, kultur och arbetsuppgifter. Det är viktigt att bli en del av gruppen. Att hitta nya arbetskamrater kan vara ett individuellt mål som någon har, säger Åke Larsson.

Behov och målsättningar varierar från person till person men sammantaget ska alla efter avslutad tid i den arbetslivsförberedande verksamheten känna att de avslutat ett kapitel i livet och att de är redo att ta nästa kliv ut i arbetslivet.

– Vi märkte i början av processen att omsättningen av arbetstagare förvirrade medarbetarna när personer försvann och en ny person kom in. Vi fick ofta frågan om var arbetstagarna tagit vägen härnäst. Det visar att man verkligen bryr sig mycket om varandra på IKEA, och därför införde vi en avtackning som kan bestå av en fika, men ibland räcker det gott med ett tack för tiden och ett hejdå till arbetslaget man befunnit sig i. Jag tror att det finns en fantastisk stolthet i att få tala om för sina kollegor att man nu går vidare i sitt arbetsliv avslutar Åsa von Dahn.

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

IKEA lanserar UTSÅDD – nyheter för hemmets husdjur21.3.2024 12:07:56 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar IKEA de lekfulla husdjursprodukterna UTSÅDD, som har utvecklats i samarbete med veterinärer, experter på husdjursprodukter och en krävande panel av katter och hundar. Med UTSÅDD vill IKEA förenkla och förgylla livet hemma med husdjur, genom att erbjuda produkter som är lätta att rengöra, tål att användas dagligen och som sömlöst smälter in i hemmet. UTSÅDD säljs på IKEA.se från 21 mars och IKEA Malmö varuhus från 1 april.