Mångmiljonsatsning på kompetens för näringslivets klimatomställning

Sveriges övergripande klimatpolitiska mål är att nettoutsläppet av växthusgaser inom landet ska vara noll år 2045. För att uppnå målet och klara klimatomställningen behöver företagen ökad tillgång till rätt kompetens. Nu satsar KK-stiftelsen på näringslivets kompetensförsörjning genom att stödja ett antal projekt med upp till 25 miljoner kronor under sex år. I projekten kommer lärosäten, tillsammans med näringsliv och andra parter, ta fram och genomföra utbildningar på avancerad nivå som ger kompetens att hantera klimatomställningen.

Ökad tillgång till rätt kompetens är en viktig förutsättning för näringslivets omställning. Det krävs nya tekniska lösningar, men också förmåga till systemperspektiv och anpassning av ekonomiska, sociala och kulturella sammanhang. Utökad kompetens inom digitalisering och automatisering, elektrifiering, processteknik, cirkulär ekonomi och hållbara affärsmodeller är bara några exempel. De nya utbildningarna kommer att riktas till redan yrkesverksamma men också till en bredare målgrupp.

– Förutom våra 22 målgruppslärosäten, högskolor och nya universitet, erbjuder vi den här gången alla svenska lärosäten och forskningsinstitut att delta som partners och erhålla medel. På så vis täcker vi in delar av landet där inga lärosäten inom vår ordinarie målgrupp är lokaliserade, och där klimatomställningen i vissa regioner redan innebär ett mycket stort behov av kompetens, säger Eva Schelin.

Fakta

• 75 miljoner kronor avsätts för satsningen (ersättning för OH-kostnad tillkommer)
  • Maximalt belopp att ansöka om per projekt är 25 miljoner kronor
  • Projekttiden ska vara fyra till sex år
  • Högskolor, nya universitet samt Umeå universitet och Luleå tekniska universitet kan vara huvudsökande
  • Minst ytterligare ett lärosäte ska finnas med som medsökande
  • Alla lärosäten och forskningsinstitut kan vara medsökande
  • Näringslivspartners ska inkluderas i ansökan
  • Projekten ska kompletteras med en företagsforskarskola
  • De kurser och program som tas fram ska ge högskolepoäng och vara på avancerad nivå
  • Utlysningen öppnas 21 juni och sista ansökningsdatum är 1 december 2022
  • Ansökningarna bedöms av en extern bedömargrupp.

Örebroforskare får medel för att undersöka läkemedels påverkan på inflammation17.5.2022 08:24:15 CEST | Pressmeddelande

Människor som drabbas av hjärt- och kärlsjukdom eller bröstcancer har ofta en pågående inflammation som påverkar sjukdomen. Nu beviljar KK-stiftelsen 12 miljoner kronor till ett projekt där Örebroforskare tillsammans med företag ska undersöka hur nya läkemedel påverkar inflammationen. Målet är att lägga grunden för bättre behandlingar vid svåra sjukdomar med inflammatorisk komponent.