Marc Lichte: ”Estetik uppstår ur effektivitet”

- Intervju med chefen för Audi Design
- Världspremiär 9 februari för helt eldrivna e-tron GT
- Designföregångare för kommande eldrivna modeller
Fråga: Marc, nu är väntan snart över. Tisdagen den 9 februari kommer e-tron GT att presenteras. Efter dina sju år som designchef, kommer det att kännas lika spännande som vid tidigare presentationer?
Marc Lichte: En världspremiär är ett magiskt ögonblick. Och det gäller inte bara för mig personligen, utan för alla medarbetarna på Audi Design. Presentationen av en ny bil är kulmen på en utvecklingsprocess som vanligtvis varar ungefär fyra år. Vägen till målet är lång och innebär mycket arbete, många diskussioner och ibland en del tuffa beslut. Men i slutänden är vi alla stolta över resultatet av våra gemensamma insatser.
Nyckelordet här är ”stolta”. Med dina egna ord om konceptversionen av bilen, lade du verkligen ribban högt för e-tron GT. Vad är det som utmärker bilens design?
Marc Lichte: Bra design är när en produkt samtidigt är både estetisk och funktionell, och att designen blir en del av den totala upplevelsen. Grunden för estetiken ligger i proportionerna: korta överhäng och lång hjulbas kombinerat med en strömlinjeformad kaross med kraftfull utstrålning. e-tron GT stämmer in på alla dessa punkter.
Skulle det vara förmätet att kalla den här bilen Audis nya designikon?
Marc Lichte: Ja, utan tvekan. En designikon är ju inte något man kan skapa på ritbordet. Det epitetet måste bilen tillvinna sig på vägarna – i en överstimulerad miljö som skapar viljan att sträva efter en riktning. Verkliga designikoner har alla något signifikativt som inte går att ta miste på: Det räcker t.ex. med tre streck för att teckna karaktären hos en folkabubbla eller Porsche 911. De har en distinkt attityd.
Och vilken attityd är det som Audi vill förmedla med e-tron GT?
Marc Lichte: Det är utan tvekan ”Vorsprung durch Technik” – eller för att citera vår nya märkesstrategi: “Living Progress.” Under företagets historia har olika modeller återspeglat denna slogan på olika sätt: A2 representerade rå effektivitet, TT stod för formalistisk design, och R8 för kompromisslös prestanda. Frågan när det gäller e-tron GT är därför inte om den är en designikon eller inte, utan om hur precist den lyckas ge uttryck för vår attityd. Med andra ord är frågan hur den nytolkar ”Vorsprung durch Technik.”
Vad är kursen satt på nu?
Marc Lichte: e-tron GT är en Gran Turismo. Från början stod begreppet för en sportbil som lämpade sig för långlopp. GT-modeller skiljer sig därför från sportbilar genom att en Gran Turismo har bättre komfort och är större invändigt. Som en helt eldriven Gran Turismo, nytolkar e-tron GT denna balansakt genom att inte reducera prestanda till enbart effekt utan låter istället även effektiviteten komma till uttryck i designen.
Effektivitet är själva grundidén för designen. Vad innebär det mer exakt?
Marc Lichte: Lägre luftmotstånd ger längre räckvidd: Vi har använt denna grundläggande lag inom fysiken som en grundprincip för designen av e-tron GT. Form följer funktion, estetik uppstår ur effektivitet. Det nya designspråket åstadkommer ett starkare flöde vilket förbättrar aerodynamiken. Således kommer designen för e-tron GT att ligga till grund för framtida eldrivna modeller.
Vi lämnar exteriören. Hur kan effektiviteten komma till uttryck i interiördesignen?
Marc Lichte: Elmobiliteten bidrar till luftigheten och funktionaliteten i interiören – utrymmet är lika stort som i närmast högre segment. Kompakt på utsidan, rymlig på insidan. Vi gav därför e-tron GT en skulptural grundarkitektur som inte bara framhäver den sportighet som är så typisk för en GT med sitt tydliga fokus på föraren, utan också bilens hållbarhet. Konceptbilen från 2018 har fungerat som prototyp för seriemodellen. Den har även en interiörnivå där läder saknas helt och gör istället en poäng av att använda återvunna material.
En sportig Gran Turismo som positionerar sig med sin effektivitet och hållbarhet. Är detta den nya attityd du nämnde tidigare?
Marc Lichte: Ja, det sammanfattar själva kärnan i det hela. Hållbarhet börjar med en idé som sedan kommer till uttryck i designen. e-tron GT står på så sätt för en tanke som kommer att prägla vår uppfattning om lyx i elbilseran.
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldInformations- och PR-chef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder

Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade ca 1,7 miljoner nya bilar 2024. Audi-koncernen omsatte 64,5 miljarder euro 2024 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland. Audi-koncernen är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Audi Revolut F1 Team avslöjar officiellt namn och datum för teampresentationen i Berlin15.12.2025 13:31:21 CET | Pressmeddelande
Ingolstadt/Hinwil, 15 december 2025 – Audi Revolut F1 Team har tillkännagivit sitt officiella namn och logotyp och meddelar samtidigt att presentationen kommer att äga rum i Berlin den 20 januari 2026. Milstolpen är ett viktigt steg för Audi Revolut F1 Team på vägen mot deltagandet i Formel 1-världsmästerskapet 2026. Teamnamnet och logotypen förenar Audi F1 och det globala fintechbolaget Revolut, efter att titelpartnerskapet tillkännagavs i juli 2025.
50 år med Audis femcylindriga motor3.12.2025 09:45:43 CET | Pressmeddelande
Audi firar ett speciellt jubileum 2026 - 50 år med den ikoniska femcylindriga motorn. Märket med de fyra ringarna introducerade motorn för första gången 1976 i den andra generationen av Audi 100. Därefter följde uppgraderingar och nyutveckling med turboladdning, avgasrening och fyrventilsteknik, rallymotorer och dieselmotorer. Idag fortsätter traditionen med femcylindriga motorer genom 2,5 TFSI i Audi RS 3.
Audi tar med Disney+ i bilen och medverkar i biofilmen "TRON: Ares"2.12.2025 14:28:04 CET | Pressmeddelande
Audi och Disney har inlett ett samarbete för att skapa underhållning i både bilen och på bio. Audi-kunder kan nu använda Disney+ direkt i bilen. Dessutom medverkar två Audi-modeller i nya Disney-filmen "TRON: Ares" som för närvarande bara visas på bio. Från bioduken till bilens displayer understryker samarbetet Audis ambition att förena den senaste tekniken med underhållning på resan.
Uppdaterade Audi Q6 e-tron fokuserad på quattro26.11.2025 12:00:54 CET | Pressmeddelande
Audi tar nästa steg i elektrifieringen. Inför modellårsskiftet satsar märket helhjärtat på Q6 e-tron quattro – den enda varianten av Audi Q6 e-tron som kommer att erbjudas på den svenska marknaden. Med uppgraderad hårdvara, förbättrad mjukvara och ett startpris på 789.900 kr för Proline edition lanserar Audi ett starkt erbjudande i premiumsegmentet.
Fem Audi-modeller uppdateras: ännu mer känslor, komfort och funktioner26.11.2025 09:20:47 CET | Pressmeddelande
Audi-modellerna som är baserade på Premium Platform Electric (PPE) och Premium Platform Combustion (PPC) får en omfattande uppdatering av hårdvara och programvara vid modellårsskiftet. Audi A5, A6, Q5, A6 e-tron och Q6 e-tron får därmed flera nya funktioner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
