Maria Grimmer ny regionchef på WSP

Med en intressant erfarenhetsmix från många bolag i branschen och en grund som landskapsarkitekt går Maria Grimmer in som ny regionchef för WSPs projektledare i Stockholm.

Maria Grimmer. Foto:WSP. Bilden får användas fritt av tredje part i samband med denna artikel.

Maria Grimmer började sin karriär på WSP, dåvarande J&W, som landskapsarkitekt i Falun för över 20 år sedan. Men sedan dess har Maria hunnit med att bredda sin kompetens rejält och haft ledande roller i många bolag i branschen. Nu sluts cirkeln och hon återvänder till WSP i rollen som regionchef inom affärsområdet Management. En verksamhet som är ”hands on” och nära beställaren var det som lockade tillsammans med WSPs samarbetskultur.

– Jag ser jättemycket fram emot att jobba med mina avdelningschefer och alla kompetenta medarbetare. Jag har hört mycket gott om WSP och framför allt att det finns goda möjligheter till samarbete och därtill en vänlig företagskultur. Relationsbyggande och samarbeten är det som driver mig, säger Maria Grimmer.

Maria Grimmer har ett gediget cv och har jobbat på de flesta stora konsultbolag i branschen, Ramboll, Grontmij, Sweco och Tengbom för att nämna några. När hon efter ett antal år på arkitektsidan erbjöds bredare roller där erfarenheterna som landskapsarkitekt kunde kombineras med exempelvis infrastruktur och stadsutveckling kände hon att hon hade hittat hem.

– Jag trivs när jag får verka i blandade projekt med olika discipliner och miljöer. Sen älskar jag byggen! Det är något att ta på och så är det spännande att följa utvecklingen, berättar Maria entusiastiskt.

WSP Management är ett av WSPs sju affärsområden och består av närmare 500 medarbetare, de flesta är projektledare och jobbar i projekt som rör infrastruktur, hus, energi samt arbetar med projektstyrning och metodutveckling. Som regionchef Stockholm ansvarar Maria Grimmer för sex avdelningar och totalt 170 medarbetare.

Maria Grimmer, Regionchef Management i Stockholm
maria.grimmer@wsp.com

Hur väl rustade är Sveriges kommuner för nästa kris? Så rankas din kommun24.9.2020 06:50:00 CESTPressmeddelande

Varför har vissa kommuner klarat den pågående krisen bättre än andra? Vad är det som gör en kommun mer eller mindre framgångsrik? Dessa är några av de frågor som analys- och teknikkonsultföretaget WSP ger svar på i årets upplaga av rapporten ”Regionernas kamp”. Rapporten visar att det finns stora skillnader mellan kommunerna och att det på flera håll krävs stora förändringar för att klara nästa kris.

Varannan pendlare tveksam till att återgå till kollektivtrafiken16.6.2020 06:37:00 CESTPressmeddelande

Användandet av kollektivtrafik har mer än halverats sedan coronautbrottet, både vad gäller privata ärenden och dagspendling. Och många kommer fortsätta avstå från kollektivtrafiken när pandemin ebbat ut och restriktionerna hävs, det visar en ny undersökning från analys- och teknikkonsultbolaget WSP. Glesare mellan säten och trängselinformation i realtid är de åtgärder som skulle öka tryggheten mest uppger de svarande.