Maria Grimmer ny regionchef på WSP

Med en intressant erfarenhetsmix från många bolag i branschen och en grund som landskapsarkitekt går Maria Grimmer in som ny regionchef för WSPs projektledare i Stockholm.

Maria Grimmer. Foto:WSP. Bilden får användas fritt av tredje part i samband med denna artikel.

Maria Grimmer började sin karriär på WSP, dåvarande J&W, som landskapsarkitekt i Falun för över 20 år sedan. Men sedan dess har Maria hunnit med att bredda sin kompetens rejält och haft ledande roller i många bolag i branschen. Nu sluts cirkeln och hon återvänder till WSP i rollen som regionchef inom affärsområdet Management. En verksamhet som är ”hands on” och nära beställaren var det som lockade tillsammans med WSPs samarbetskultur.

– Jag ser jättemycket fram emot att jobba med mina avdelningschefer och alla kompetenta medarbetare. Jag har hört mycket gott om WSP och framför allt att det finns goda möjligheter till samarbete och därtill en vänlig företagskultur. Relationsbyggande och samarbeten är det som driver mig, säger Maria Grimmer.

Maria Grimmer har ett gediget cv och har jobbat på de flesta stora konsultbolag i branschen, Ramboll, Grontmij, Sweco och Tengbom för att nämna några. När hon efter ett antal år på arkitektsidan erbjöds bredare roller där erfarenheterna som landskapsarkitekt kunde kombineras med exempelvis infrastruktur och stadsutveckling kände hon att hon hade hittat hem.

– Jag trivs när jag får verka i blandade projekt med olika discipliner och miljöer. Sen älskar jag byggen! Det är något att ta på och så är det spännande att följa utvecklingen, berättar Maria entusiastiskt.

WSP Management är ett av WSPs sju affärsområden och består av närmare 500 medarbetare, de flesta är projektledare och jobbar i projekt som rör infrastruktur, hus, energi samt arbetar med projektstyrning och metodutveckling. Som regionchef Stockholm ansvarar Maria Grimmer för sex avdelningar och totalt 170 medarbetare.

Maria Grimmer, Regionchef Management i Stockholm
maria.grimmer@wsp.com

Resa kollektivt säkrare än matbutiker menar pendlare - ny forskningsrapport om attityder i kollektivtrafiken under pandemin11.1.2021 06:45:00 CETPressmeddelande

Antalet resenärer i kollektivtrafiken har minskat dramatiskt sedan Covid-19 började spridas. Men pandemin har inte bara påverkat antalet resenärer, utan också känslorna hos de som reser. Stämningen i kollektivtrafiken har blivit mildare, och en sorts gemensam respekt har vuxit fram. Samtidigt har en del osäkerhet kring tidigare självklara beteenden uppstått, exempelvis vilket agerande som är rätt då en medpassagerare behöver hjälp.

Elnät, vattenledningar och vägar närmar sig sitt bäst före-datum – oron i branschen är stor9.12.2020 07:13:00 CETPressmeddelande

En ny rapport från analys- och teknikkonsultföretaget WSP visar att det finns en stor oro i samhällsbyggnadsbranschen för flera av våra gemensamma samhällstillgångar. Störst är oron för vatten- och elförsörjning, både på lång och på kort sikt. Det är hög tid att ansvariga myndigheter sätter sig in i hur statusen ser ut för våra samhällsbärande funktioner och hur de påverkar varandra om de inte fungerar, menar de organisationer som intervjuas i rapporten. Annars riskerar vi att få stora problem på lång sikt.

Fler äldre bör inkluderas i arbetet med frågor som rör dem enligt ny rapport24.11.2020 07:13:00 CETPressmeddelande

Människor i Norden blir allt äldre, vilket gör arbetet för att tillgodose behoven hos äldre individer i samhället allt mer angeläget. En viktig del i att skapa förutsättningar för aktivt och hälsosamt åldrande är att den äldre befolkningen i högre grad deltar i planeringen av frågor som angår dem. Det konstateras i analys- och teknikkonsultföretaget WSPs rapport ”Att åldras i Norden”, som gjorts på uppdrag av Nordens välfärdscenter.