Maria Grimmer ny regionchef på WSP

Med en intressant erfarenhetsmix från många bolag i branschen och en grund som landskapsarkitekt går Maria Grimmer in som ny regionchef för WSPs projektledare i Stockholm.

Maria Grimmer. Foto:WSP. Bilden får användas fritt av tredje part i samband med denna artikel.

Maria Grimmer började sin karriär på WSP, dåvarande J&W, som landskapsarkitekt i Falun för över 20 år sedan. Men sedan dess har Maria hunnit med att bredda sin kompetens rejält och haft ledande roller i många bolag i branschen. Nu sluts cirkeln och hon återvänder till WSP i rollen som regionchef inom affärsområdet Management. En verksamhet som är ”hands on” och nära beställaren var det som lockade tillsammans med WSPs samarbetskultur.

– Jag ser jättemycket fram emot att jobba med mina avdelningschefer och alla kompetenta medarbetare. Jag har hört mycket gott om WSP och framför allt att det finns goda möjligheter till samarbete och därtill en vänlig företagskultur. Relationsbyggande och samarbeten är det som driver mig, säger Maria Grimmer.

Maria Grimmer har ett gediget cv och har jobbat på de flesta stora konsultbolag i branschen, Ramboll, Grontmij, Sweco och Tengbom för att nämna några. När hon efter ett antal år på arkitektsidan erbjöds bredare roller där erfarenheterna som landskapsarkitekt kunde kombineras med exempelvis infrastruktur och stadsutveckling kände hon att hon hade hittat hem.

– Jag trivs när jag får verka i blandade projekt med olika discipliner och miljöer. Sen älskar jag byggen! Det är något att ta på och så är det spännande att följa utvecklingen, berättar Maria entusiastiskt.

WSP Management är ett av WSPs sju affärsområden och består av närmare 500 medarbetare, de flesta är projektledare och jobbar i projekt som rör infrastruktur, hus, energi samt arbetar med projektstyrning och metodutveckling. Som regionchef Stockholm ansvarar Maria Grimmer för sex avdelningar och totalt 170 medarbetare.

Maria Grimmer, Regionchef Management i Stockholm
maria.grimmer@wsp.com

WSP är ett av världens ledande konsultbolag och rådgivare inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med 55 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.

WSP utvecklar framtidens stadsdelar tillsammans med Uppsala kommun9.5.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

WSP får nytt förtroende att agera beställarstöd när Uppsala kommun fortsätter att växa. Det innebär att WSP har fått i uppdrag att utveckla de nya stadsdelarna Rosendal och Ulleråker. Två stadsbyggnadsprojekt som präglas av hållbarhet och innovation med målet att skapa moderna, levande och attraktiva stadsdelar. Båda uppdragen innebär beställarstöd för kommunen i arbete med att styra och planera arbetet för allmän platsmark, kvartersmark och övrig kommunägd mark i området.