Maria Lindfelt utses till ”Årets personaldirektör 2019”

Under flera år har WSPs arbetsgivarvarumärke stärkts. Det visar en rad karriärundersökningar. Dessutom har bolaget trots hård konkurrens haft en stark personaltillväxt. Bakom framgångarna ligger ett omfattande och strategiskt strukturarbete som letts av Maria Lindfelt. Nu utses hon till Årets personaldirektör 2019.

Foto: Nicola Evans. Bilden får användas fritt i media, även av tredjepart.

Maria Lindfelt tillträdde rollen som HR- och kommunikationsdirektör på WSP 2016. Mycket har hänt sedan dess och bolaget har numera 4200 medarbetare i Sverige och 6000 i Norden. Maria kom då närmast från en tjänst som HR-direktör på Capgemini där hon gjort motsvarande resa och också utsetts till Årets personaldirektör 2015. Nu är hon en av få HR-chefer som kan titulera sig med utmärkelsen för andra gången.

– Jag är mycket stolt, glad och ödmjuk inför den här utmärkelsen. Det har varit en tuff och spännande resa och vi är många som bidragit längs vägen. Både mitt eget team såklart, men också ledningen och alla viktiga ambassadörer och medarbetare inom WSP. Det finns så mycket professionalism och kunskap samtidigt som vi har en väldigt vänlig kultur, säger Maria.

Universum som är den aktör som delar ut utmärkelsen trycker särskilt på de snabba resultat som åstadkommits och Marias engagemang och förståelse för sambandet mellan intern och extern attraktion.

– WSP har under de senaste åren utvecklat sitt varumärke i flera steg. Företagskulturen och förankringen har alltid legat högt i kurs och vi vill inte sälja in en bild som inte stämmer. Det vi visar utåt är också det du ska mötas av när du börjar hos oss, vilket Universums undersökningar visar att vi lyckas särskilt väl med. Vi har också under det senaste året samlat WSP Sverige under konceptet ”Vi framtidssäkrar världen” och det ser vi har skapat ytterligare engagemang och stolthet för oss som arbetsgivare, berättar Maria.

WSP rankas som en av de mest attraktiva arbetsgivarna i branschen, företaget innehar en åttondeplats i gruppen civilingenjörer i Karriärbarometern, plats 17 i Sveriges bästa arbetsgivare och en andraplats i kategorin konsulttjänster av rekryteringsbolaget Randstad. Idag offentliggörs dessutom att WSP listats av Karriärföretagen som ett av årets karriärföretag 2020.

Juryns motivering till WSP som årets Karriärföretag 2020 lyder:

”Med ett stort engagemang för sina medarbetare och dess utvecklingsmöjligheter arbetar WSP fantastiskt attraktivt med sitt Employer Branding arbete. Genom intelligenta och kompetenta kollegor och en sammanhållning inom organisationen utses härmed WSP till ett av Sveriges Karriärföretag 2020.”

För mer information, vänligen kontakta:

Maria Lindfelt, HR- och kommunikationsdirektör
maria.lindfelt@wsp.com

Foto: Nicola Evans. Bilden får användas fritt i media, även av tredjepart.

WSP är en av världens ledande rådgivare och konsultbolag inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med närmare 50 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.

Varannan pendlare tveksam till att återgå till kollektivtrafiken16.6.2020 06:37:00 CESTPressmeddelande

Användandet av kollektivtrafik har mer än halverats sedan coronautbrottet, både vad gäller privata ärenden och dagspendling. Och många kommer fortsätta avstå från kollektivtrafiken när pandemin ebbat ut och restriktionerna hävs, det visar en ny undersökning från analys- och teknikkonsultbolaget WSP. Glesare mellan säten och trängselinformation i realtid är de åtgärder som skulle öka tryggheten mest uppger de svarande.