Spendrups Bryggeri AB

Mariestads satsar på mer hållbar, svenskodlad malt – lyfts först på Scandic

Dela

Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur, och Spendrups har köpt in motsvarande mängd som Mariestads brygger öl på.

Spendrups och Scandic har samarbetat i många år och Mariestads har sedan slutet av 1990-talet varit en del av hotellens sortiment. Årligen serveras ungefär en miljon öl från Mariestads på Scandic. Nu förstärks samarbetet ytterligare i och med Spendrups satsning på ett mer hållbart odlat maltkorn.

-          Tillsammans med Lantmännen har vi odlat maltkorn enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur, med konkreta och mätbara åtgärder för biologisk mångfald och minskad klimatpåverkan. Vi har kontrakterat motsvarande mängd korn som används i Mariestads brygder, ett av våra största och viktigaste varumärken, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups Bryggeri.

3000 ton har odlats under 2022, vilket ger en minskning av växthusgaser på 370 ton och bidrar till att sänka utsläppen av växthusgaser för Mariestads och Spendrups som helhet. Maltkornet som odlas för Mariestads hanteras enligt massbalansprincipen*.

-          Mariestads redan starka premiumposition stärks nu ytterligare genom samarbetet med Lantmännen och genom att lyfta hur vi arbetar med svenska lantbrukare och svenska råvaror för att ständigt förbättra vår hållbarhetsprestanda. Sedan flera år tillbaka brygger vi ölen med förnybar energi men här tar vi också klivet ut på råvarusidan, där maltkornet odlas med metoder som ger upp till 30 procent lägre klimatpåverkan. Det känns extra roligt att lansera detta på Scandic, som värderar hållbarhet högt, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups Bryggeri.

Både Spendrups och Scandic har arbetat aktivt med hållbarhetsfrågor i många år och har även tidigare gjort gemensamma satsningar. 2019 lanserades ölen Zero Waste Ale, bryggd på överblivet bröd från utvalda hotells frukostbuffé.

-          Vi arbetar hela tiden med att hitta nya, innovativa vägar framåt för att vårt hållbarhetsarbete fortsatt ska ligga i framkant. Eftersom vi främjar svenskproducerade livsmedel är det extra roligt att vi får vara en del av Spendrups satsning för en mer hållbar öl, säger Thomas Fankl som är Director Food & Beverage på Scandic Hotels Sverige.

Om Klimat & Natur
Klimat & Natur är Lantmännens program för framtidens jordbruk. Det innehåller specifika åtgärder, som exempelvis blommande zoner och kemikaliefri utsädesbehandling för biologisk mångfald och fossilfria bränslen för minskad klimatpåverkan. Lantbrukare som är anslutna till Klimat och Natur odlar enligt programmets kriterier på sina gårdar. Med programmet har Lantmännen minskat klimatavtrycket från odlingen av korn med upp till 30 procent sedan 2015. Programmet är dynamiskt och kriterier som ingår i programmet adderas löpande för att minska klimatpåverkan ytterligare. Läs mer om Klimat & Natur här.

* Massbalans innebär att maltkornet som blivit odlat blandas med annat maltkorn som Spendrups köper in från Lantmännen, men den mängd maltkorn som Mariestads använder tillskrivs varumärket. Det innebär att maltkornet som ölet har bryggts på inte fullt ut kommer från odlingsprogrammet Klimat & Natur. Det fungerar på samma sätt som grön el – som köpare av grön el är det inte säkert att det är vad som kommer ut i ditt vägguttag men du har köpt en andel av den gröna el som produceras. Skälet är att det blir mer effektivt och därmed en större miljönytta på helheten. Under 2023 kommer Spendrups skala upp mängden maltkorn som odlas ytterligare.

---

PRESSBILDER:

https://drive.google.com/drive/folders/1rRwxXRW7qBx8mrgLv_uFc6MrkLweDyLJ?usp=share_link

Kontakter

För mer information, kontakta:

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye