Matilda Ekeblad vald till förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet

I dag, lördagen 14 november 2020, valdes Matilda Ekeblad till ny förbundsordförande för Moderata Ungdomsförbundet.
Matilda Ekeblad, förbundsordförande Muf

- Det är ett stort förtroende som jag har fått av Moderata Ungdomsförbundets medlemmar och jag ser fram emot att axla rollen som förbundsordförande. Muf har en viktig roll under de kommande åren, inte minst för att se till att Sverige får en moderat statsminister efter valet 2022, säger Matilda Ekeblad förbundsordförande Muf.

Moderata Ungdomsförbundets har under dagen haft en digital förbundsstämma där bland annat personvalen har avhållits. Det var en enhällig stämma som valde Matilda Ekeblad till ny förbundsordförande för Moderata Ungdomsförbundet under 2020–2022.

- Muf är en viktig del av svensk politik. Jag vill att vi ska bredda vår politik och ha svar på de frågor som vi kanske inte har haft tidigare. Utan att för den delen tumma på politiken om sänkta skatter och tryggare rättsstat. För min generation är mänskliga rättigheter och jämställdhet viktiga, likt miljö- och klimatfrågorna. Här måste Muf och Moderaterna våga ta plats, avslutar Matilda Ekeblad förbundsordförande Muf.

Matilda Ekeblad har en bakgrund i Moderata Ungdomsförbundet i Östergötland och uppvuxen i Boxholm. Hon är 24 år och har studerat statsvetenskap vid Linköpings universitet.

Förbundsstyrelsen i sin helhet:

Förbundsordförande: Matilda Ekeblad, Östergötland (nyval)
1:a vice förbundsordförande: Erik Engstrand, Örebro (ny position)
2:a vice förbundsordförande: Samuel Jonsson, Skåne (nyval)

Ledamöter, i bokstavsordning per efternamn:

Hugo Abrahamsson, Dalarna
Dalila Alibasic, Jönköping
Oskar Brusell, Västernorrland
Lovisa Gustafsson, Södra Älvsborg
Pasi Huikuri, Uppsala
Sofia Höglund, Stockholm
Oliver Rykatkin, Stockholm
Johannes Thernström, Blekinge

Moderata Ungdomsförbundet är Sveriges största politiska ungdomsförbund med 14 000 medlemmar. Muf är organiserat i 25 distrikt som täcker hela Sverige och väljer förbundsstyrelse vartannat år. Bland tidigare förbundsordförande finns Ulf Kristersson, Fredrik Reinfeldt, Beatrice Ask, Gunnar Strömmer och Benjamin Dousa.

Matilda Ekeblad finns tillgänglig för kommentarer via Moderata Ungdomsförbundets pressekreterare Jonna Sandström.
E-post: jonna.sandstrom@moderaterna.se

Box 2080

Moderata Ungdomsförbundet är Sveriges största och viktigaste politiska ungdomsförbund med över 10 000 medlemmar. Moderata Ungdomsförbundets förbundsordförande heter Douglas Thor.